Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ЗАВЖДИ COCA-COLA

Coca-Cola є найвідомішим у світі безалкогольним напоєм. Якщо сьогодні розлити всю створену за більш ніж 100 років Кока-Колу по пляшках і роздати її всім жителям нашої планети, то кожна людина отримає приблизно 800 пляшок. З моменту свого заснування в позаминулому столітті Coca-Cola твердо займає перше місце на ринку безалкогольних напоїв.

Щоправда, сьогодні настали не кращі часи для бренду. Сучасна молодь віддає переваги напоям без консервантів, таким, як холодний чай чи соки. Через це такі старожили як Coca-Cola та Pepsi можуть найближчим часом змінити склад своїх напоїв. Остання, приміром, вже представила повністю натуральний напій Pepsi Raw, позбавлений усіляких барвників. Але багатьох прихильників напою хвилює, як це відобразиться на смакових якостях напою. Адже оригінальна кола веде свою історію ще з позаминулого століття. Але, як відомо “все що має початок - має й кінець”.

А почалася історія Coca-Cola в далекому 1886 році. В американському місті Атланта (штат Джорджія) офіцер у відставці, який працював на той момент фармацевтом, Джон Пембертон винайшов унікальну формулу напою Coca-Cola. Своїй знаменитій назві та логотипу напій зобов’язаний бухгалтерові Пембертона Френку Робінсону, який відмінно володів мистецтвом каліграфії. Навіть зараз назву напою пишуть точно так, як в ті роки його написав Робінсон.

На початку свого існування напій Coca-Cola продавався не дуже добре. Перший рік його продажів і зовсім став збитковим. А потім бізнесмен Асу Кендлер, який приїхав в США з Ірландії, викупив у вдови Пембертона права на Coca-Cola і в 1888 році заснував компанію «The Coca-Cola Company».

Справжня популярність прийшла до напою лише в 1902 році. В цей рік оборот компанії досяг 120 тисяч доларів, а сама Coca-Cola стала найвідомішим безалкогольним напоєм на території США. Окрім цього на початку століття люди зрозуміли, наскільки небезпечний кокаїн. Засоби масової інформації стали просто атакувати компанію Coca-Cola, в напої якої містився наркотик. Довелося вживати екстрені заходи. В 1903 році для виробництва напою стали використовувати перероблене листя коки, які вже не містило відомий наркотик.

Популярність Coca-Cola почала зростати з кожним днем. Багато в чому цьому сприяла й хороша рекламна кампанія, розпочата в кінці 19 століття Кендлером. Вона проходила під слоганом “Пийте Coca-Cola, прекрасну й освіжаючу”. Весь цей час напій Coca-Cola продавався в основному на розлив. Ніхто ще навіть не думав про те, що продажі Coca-Cola в пляшках перевершать продажі на розлив. У 1902 році з’явився головний конкурент, що веде з Coca-Cola безперервні війни - компанія Pepsi. Але тоді вона лише починала завойовувати Америку. А Coca-Cola вже йшла на експорт в такі країни, як Куба та Панама.

Знаменним для компанії став 1915 рік, коли дизайнер з штату Індіана Тері Отт створив нову пляшку для напою об’ємом 6,5 унцій (190 мл). Згодом буде продано більше 6 мільярдів таких пляшок напою Coca-Cola. В цей же час компанія починає серйозну боротьбу з підробками. Впродовж 10 років закриються такі компанії як “Candy Cola”, “Соса Nola”, “Cold Cola”, “Cay-Ola” і “Fig Cola”. Також компанія отримала патент на свою знамениту пляшку, яка згодом стала символом напою.

В 1919 році Кендлер продає компанію Coca-Cola банкірові з Атланти Ернесту Вудрофу. Сума угоди склала 25 мільйонів доларів. Вже через рік напій прийшов в Європу. Першою країною “Старого світу”, яка спробує Кока-колу буде Франція. 1923 рік стане поворотним для компанії. До її керівництва прийде син Ернеста Вудрофа Роберт. Роберт стане легендарною особою в історії компанії. Він стоятиме біля керма компанії наступні 60 років! Це особливо феноменально, враховуючи той факт, що керівником він став в 33 роки. Відразу ж після приходу Роберта в компанії з’явилися єдині стандарти для створення, розливу, і навіть розставляння напоїв на полицях. Також з’явилася картонна упаковка, в якій могли знаходитися відразу 6 пляшок.

У 1927 році напій Coca-Cola став рекламуватися на радіо. Роком пізніше Coca-Cola спонсорувала американську збірну на Олімпійських іграх в Голландії. За Олімпіадою послідували хокей, футбол, теніс та інші види спорту. В 1931 році з’явився легендарний Санта-Клаус, який і зараз використовується в рекламі Coca-Cola. Трохи пізніше компанія Pepsi завдала першого серйозного удару Coca-Cola, випустивши свій напій в пляшках більшої місткості, яле за меншою ціною. Coca-Cola не довго думаючи подала до суду, намагаючись відсудити в Pepsi частину назви, в якій використовувалося слово Cola. В результаті, сторони прийшли до мирної угоди. Але це було лише початком майбутньої "війни" двох компаній, яка триває і до наших днів.

Під час Другої Світової війни Coca-Cola стала продавати напій усім військовим по 5 центів, причому не в пляшках, а в металевих банках. Це був особистий наказ Роберта Вудрофа. До закінчення війни Coca-Cola продавалася вже в 44 країнах. Масовий споживач зміг попробувати напій в банках лише в 1955 році.

В 1958 році компанія Coca-Cola випускає напій Fanta, а трьома роками пізніше презентує Sprite. Ці напої значно відрізнялися від оригінальної коли, а тому змогли розширити вплив компанії на ринку безалкогольних напоїв. На жаль, в СРСР Coca-Cola майже не продавалася. Це було пов’язано з тим, що Хрущов віддав перевагу компанії Pepsi. Cola з’явилася в СРСР лише в 1988 році, і тривалий час значно поступалася Pepsi за об’ємами продажів.

У 1982 році компанія Coca-Cola випускає дієтичну колу Diet Cola. Деякий час цей продукт мав величезний успіх, а потім його популярність значно знизилась. Приблизно теж саме можна сказати про велику частину інших напоїв Cola, серед яких “Classic Cola”, “New Cola”, “Cherry Cola”, “Diet Cola”, “Tab”, “Caffeine - Free New Cola”, “Caffeine - Free Diet Cola” і “Caffeine - Free Tab”.

Під час «війни» між Pepsi та Cola, в останньої періодично виникали проблеми. Перший раз це сталося, коли Pepsi запустила свою легендарну кампанію “Нове покоління вибирає Pepsi”. Сила кампанії полягала в тому, що в будь-які часи діти намагаються бути несхожими на батьків. Враховуючи той факт, що більшість батьків того часу пили Кока-Колу, ця реклама відмінно спрацювала для Pepsi. Другим моментом стала відмова компанії Coca-Cola від її, мабуть, кращої рекламної кампанії, слоганом якої було “Першокласна річ”. Проте, незважаючи на такі прорахунки, Pepsi за свою історію так жодного разу і не змогла завоювати більшу частину ринку, ніж Coca-Cola .

В Україні, де за даними на 1991 рік, продажі Pepsi в 10 разів перевершували продажі Coca-Cola, ситуація змінилася лише до 1998 року. Цього року напій Coca-Cola продавався вже в три рази більше, ніж Pepsi. Взагалі, популярність першої, в нашій країні обумовлена, швидше за все, дуже хорошою новорічною рекламною кампанією, яка як виявилось, сподобалася більшості українців (мається на увазі кампанія “Свято наближається”). Та й інші рекламні ролики напою користуються в нас більшою популярністю, ніж дорогі ролики Pepsi із зірками світового футболу на чолі з Девідом Бекхемом. Причина цього криється в тому, що в роликах Pepsi, дивляться на Бекхема більше, ніж на напій.

Зараз трьом найпопулярнішим напоям Coca-Cola (Coca–Cola, Fanta, Sprite) належить 80% ринку напоїв типу кола. Крім цього, завдяки зростаючій популярності напоїв без барвників, компанія Coca-Cola вже займається випуском соків серії Minute Maid, а також спільно з компанією Nestle випускає холодний чай Nestea. Тут потрібно відмітити, що Pepsi з Lipton знаходяться у вигіднішому становищі. В кінці XX століття компанія Coca-Cola придбала права на напій Schweppes у Cadburry. Цей напій користується особливою популярністю в Європі.

Компанія Coca-Cola існує вже більше 100 років. Сьогодні вона продає свої напої більш, ніж в 200 країнах світу. Крім того, Coca-Cola має відомий бренд, який знають майже 98% людей, серед який проводилося опитування. А це означає, що майже кожна людина на планеті знає, що таке Coca-Cola. Також варто відмітити, що й сама Coca-Cola Company сьогодні є найвідомішою компанією в світі. Щодня в світі продається більше 1 мільярда пляшок напоїв цієї компанії.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо