Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

HR-МЕНЕДЖЕР

Якщо провести опитування громадської думки, напевно більшість респондентів дадуть відповідь, що HR-менеджер - це співробітник відділу кадрів. Частково це, звичайно, так, але лише частково.

Справді, професія HR-менеджера, чи фахівця з управління персоналом (від англійського - human resources), прийшла на зміну кадровику радянського зразка років 10 тому. Але, якщо раніше співробітники відділу кадрів виконували виключно рутинну роботу (оформлення і ведення документації по найму, звільненню, виходу у відпустку і так далі), то коло обов’язків HR-менеджерів значно ширше. Почали свою діяльність перші HR-відділи в нашій країні лише з однієї функції - підбору персоналу.

Зараз же в їх посадові обов’язки входить:
- організація ефективної системи підбору персоналу;
- пошук, підбір і оцінка персоналу;
- розробка тестових завдань, проведення співбесід та інтерв’ю з кандидатами;
- організація адаптації нових співробітників;
- організація атестації та навчання персоналу;
- моніторинг і аналітика ринку праці;
- формування кадрового резерву;
- перспективне та поточне планування потреб компанії в персоналі;
- розробка положень і документів по роботі з персоналом;
- організація кадрового обліку та ведення кадрового діловодства;
- участь в розробці кадрової політики компанії (системи підбору, мотивації);
- участь в організації корпоративних заходів;
- участь у формуванні і впровадженні корпоративної культури.

Зміна ролі людського фактора в розвитку організації висунула управління персоналом в число найважливіших видів управлінської діяльності. Зараз знання, вміння, трудові навички, мотивація персоналу стали одним із стратегічних ресурсів компанії, тому HR-департамент грає одну з основних ролей в процесі підвищення конкурентоспроможності будь-якої фірми.

HR -департамент в серйозній компанії – це великий підрозділ із складною структурою. І діяльність його співробітників спрямована зовсім не на залякування претендентів на вакантні посади. Для персоналу HR-менеджер насамперед друг і захисник. Перед начальством і законом. Він ніколи не дасть незаслужено звільнити “за статтею” або пропрацювати без відпустки довше належного терміну.

Основні відділи департаменту з персоналу та їх завдання схожі в усіх великих компаніях.

Відділ рекрутинга

Іншими словами - відділ з підбору персоналу. Відповідальність велика, адже, кого підберуть, з тим і доведеться працювати. А начальство в будь-який момент може поцікавитися: чому це ви взяли співробітника, який так погано ставиться до виконання своїх обов’язків або порушує соціально-психологічний клімат в колективі? Загалом, правильно підібрані кадри - запорука успішності організації та її позитивного іміджу на ринку, адже саме вони забезпечують (чи не забезпечують) високу якість продукції чи послуг.

Відділ адаптації, навчання й розвитку

Цей підрозділ продовжує справу, почату попереднім відділом. Адже важливо не лише відібрати кращих співробітників, але й забезпечити їм комфортне існування в компанії: плавне входження в колектив і безперешкодне виконання службових обов’язків.

Не треба думати, що тут навчають лише новачків, які ще не розібралися в специфіці діяльності та порядках організації. Навчання в наш час - процес практично нескінченний. У серйозних компаніях увесь персонал, незалежно від тривалості терміну роботи, періодично чомусь вчиться: підвищує свій професійний рівень, розвиває управлінські навички і так далі. А сили цього підрозділу HR спрямовані на організацію необхідних тренінгів, курсів і семінарів.

Відділ оцінки

Основне заняття цього підрозділу - атестація співробітників. Результатом може стати висновок про відповідність або невідповідність працівника займаній посаді. Проте, найчастіше відділ оцінки просто видає рекомендації з розвитку та навчання персоналу. Крім того, тут активно працюють над формуванням кадрового резерву і впровадженням методів підвищення ефективності роботи.

Відділ праці та заробітної плати

Цей підрозділ займається обліком робочого часу, нарахуванням зарплати, премій і тому подібне. Тут, як правило, працюють люди з економічною (іноді бухгалтерською) освітою. Важливі також знання в сфері юриспруденції, оскільки для успішної діяльності в цьому відділі важливо розбиратися в трудовому законодавстві.

Відділ кадрового діловодства

Він найбільше нагадує колишній відділ кадрів. Тут проводиться робота з документами: ведення особистих карток, заповнення трудових книжок, складання посадових інструкцій, нормативне регулювання і так далі. Тому тут теж бажано мати юридичну освіту.

Правда, така розгалужена структура HR-департамента можлива лише у великих організаціях. У невеликих компаніях кадрових підрозділів менше. В деяких випадках усі перелічені функції може виконувати один HR-менеджер.

Як стати HR-менеджером

Якщо ви з дитинства мрієте бути кадровиком, швидше за все шлях ваш буде тернистий. Однієї вищої освіти для HR-менеджера недостатньо - адже коло їх обов’язків дуже широке. Більшість успішних фахівців в галузі управління персоналом відвідують численні додаткові курси й тренінги.

Тут вивчають теорію управління персоналом, а також отримують практичні навички. Часто заняття проходять у формі ділових ігор, де аналізують діяльність і ефективність HR-служби, визначають перспективну та поточну потребу в кадрах, розробляють процедуру підбору та професійного навчання співробітників, оцінюють персонал, вивчають його мотивацію.

Розпочинати свій кар’єрний шлях найкраще у відділах кадрового діловодства та рекрутинга: сюди охоче приймають студентів на стажування та молодих фахівців. Набувши тут деякого досвіду, можна перейти у відділ адаптації й розвитку, де потрібно мати вже значно більше практичних навичок.

Багатогранні особи

Чим відрізняється HR-менеджер від простих смертних? Стресостійкістю, працездатністю, вмінням завоювати авторитет. Це обов’язкові вимоги практично в усіх компаніях. Потрібний також досвід роботи не менше 1,5-3 років. Правда, якщо ви починаєте із стажування або з програми для молодих фахівців, вимоги будуть нижчі - досить високої мотивації та хорошої освіти, іншому навчать.

Але це лише вершина айсберга. Існують ще й негласні вимоги до менеджера з кадрів, обумовлені специфікою його діяльності. Співробітник HR-департамента, по суті, є буфером між керівництвом і персоналом компанії. Його завдання - захистити директора від рядових проблем і конфліктів і в міру можливості вирішувати їх на своєму рівні. Тому професіонал в управлінні персоналом зобов’язаний мати психологічну гнучкість, уміння слухати і розуміти людей.

HR-менеджеру належить втілювати в життя ідеї генерального директора. Щоб хоч трохи полегшити собі це завдання, доведеться відстоювати свою позицію на стадії обговорення, що називається, “до останнього”. Але, як тільки рішення прийняте, кадровик зобов’язаний його виконувати, і незалежно від того, згоден він з позицією начальства чи ні, проводити затверджену політику. І робити це так, щоб не постраждала репутація керівника. Тому менеджер з управління персоналом має бути лояльним до компанії та вміти контролювати свої емоції.

Крім того, саме фахівець в галузі управління персоналом відповідає за те, як люди працюють і наскільки комфортно почувають себе в колективі. Він повинен піклуватися про персонал і всіляко сприяти тому, щоб усі співробітники ходили на роботу, як на свято. Тому стратегічне мислення, знання психології, творчий підхід - обов’язкові складові хорошого HR-менеджера.

Перш ніж вибрати професію менеджера з персоналу, спробуйте уявити, яким буде ваше життя в HR.
• Кар’єра HR-менеджера не терпить довгих перерв. Йому завжди треба бути в формі, постійно відстежувати зміни, що відбуваються в компанії.
• Робота в HR дуже відповідальна. Доля людини з одного боку, і благополуччя та процвітання компанії з іншого дуже часто опиняються в руках кадровика. Така відповідальність спричиняє за собою постійні стреси.
• Діяльність співробітників HR-департамента зазвичай різноманітна й віднімає багато сил і часу. Без уміння правильно розподілити власний час на цій посаді не протриматися і двох днів.
• Оскільки впродовж робочого дня HR -менеджеру доводиться розбиратися з постійно виникаючими проблемами персоналу, то методичну роботу йому часто доводиться відкладати на вечір. Значить, будьте готові до ненормованого графіку.
• Фахівцеві в області HR потрібно весь час бути “на лінії вогню”: залагоджувати конфлікти між співробітниками, між керівником і співробітниками, між клієнтами компанії та співробітниками. Якщо ви категорично не бажаєте вникати в чужі чвари - це місце не для вас.

Хороших HR-менеджерів небагато. Для більшості з них професія - головна справа життя.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо