Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ЛУЇ КАРТЬЄ - ЗАСНОВНИК БРЕНДУ CARTIER

Народився великий Луї Франсуа Картьє в 1819 році у Франції. Його сім'я не була заможною. Батько займався виробництвом ріжків для пороху, і матір хлопчика була впевнена, що він піде по стопах батька. Проте, ще в ранньому віці Луї проявляв схильність до мистецтва, зокрема, до образотворчого.

Батьки помітили цю схильність, і вирішили не перешкоджати в цьому, а розвивати такий талант. Тому Луї Франсуа вирушив в Париж, щоб вчитися в Адольфа Пікара. Варто відмітити, що більшою мірою це було рішення батька, тому матір майбутнього ювеліра була дуже невдоволена цим.

За її стійким переконанням, порох був набагато надійніший, ніж золото, тому що попит на нього не падає навіть в найскладніші часи, а ось золото потрібне лише багатим людям і королям. Пороху, до того ж, потрібно було значно більше, ніж золота. Чи могла вона тоді уявити, що пройде декілька років, і її син буде постачальником прикрас для королів і осіб королівського двору.

Адольф Пікар навчив Луї Франсуа усьому, що знав сам. Хлопчик був працелюбним і мав дар справжнього художника. В 1847 році 26-річний Картьє купив майстерню Пікара і почав працювати по замовленнях. Через шість років в Парижі з'явилася ще одна майстерня, відкрита Картьє.

Підприємство недовго чекало свого успіху. За два тижні після відкриття до крамниці увійшла пані, зовнішній вигляд якої говорив про те, що вона дуже багата. Це була подруга принцеси Матільди, племінниці Наполеона Бонапарта, - графиня Ньюверкерк, але Картьє про це, звичайно, не знав. Графиня купила у ювеліра три брошки. З цих брошок і почався зоряний шлях ювеліра.

Графиня була у захваті від майстра. І, як усі жінки, поділилася знахідкою з подругами. А подругами були вищезгадана принцеса Матильда та імператриця Євгенія, дружина Наполеона III. Жінки були в захопленні від нового ювеліра - за три роки вони купили у нього приблизно 150 прикрас. Ця ясновельможна трійця рекламувала Картьє всім своїм знайомим. Так клієнтами ювеліра сталі багато придворних.

Попит на прикраси в ті часи був великим: Наполеон III хотів відродити пишність королівського двору, тому часто влаштовував бали і прийоми. Природно, виглядати на таких заходах треба було відповідно. Картьє протегувала сама принцеса Матильда, а імператриця Євгенія навіть замовила в нього срібний сервіз.

Картьє не обмежувався лише прикрасами: він виготовляв флакони для парфумів, сумочки, пряжки. Охочі до всього красивого французи навперебій робили замовлення, а всі європейські королівські сім'ї мали рахунок в його магазині.

Наслідна корона "Cartier" - це бренд династії ювелірів. Луї Франсуа передав свої знання і підприємство синові Альфреду, який очолив його в 1874 році, - в непростий час, коли проголосили Третю Республіку і на зміну аристократії прийшла буржуазія. Звичайно, новий клас лише починав будувати свій добробут. Багато фірм розорялися, і Альфред щосили намагався зберегти сімейну справу. Він зробив ставку на збереження стилю і традицій марки: як і раніше ретельно виконував замовлення, шукав нових клієнтів, оплачував рахунки. Альфред показував клієнтам свою стабільність і успішність. І це спрацювало! В 1989 році Картьє відкрив свій новий салон на вулиці Ла Пе - там, де розташовувалися найрозкішніші магазини Парижу.

В Альфреда були три сини, три спадкоємці сімейної справи - Луї Жозеф, П’єр Камілл і Жак Теодуль. Власне, саме третє покоління Картьє зробило бренд своєї сім'ї світовим.

П’єр взяв на себе обов'язки розширювати контакти з Росією і США. В Росії П’єр конкурує з Петером Карлом Фаберже. Магазин "Cartier" в Росії так і не відкрився, але замовлення від Миколи II отримати вдалося. Більше того, Картьє стали офіційними постачальниками прикрас для російського двору.

П’єр зміг увійти і у вищі світські кола Америки: він привернув до бренду увагу великих фінансистів і промисловців США (серед них були Рокфеллер, Форд, Вандербільт і Гоулдс), одружився з Ельзою Рамзей, яка була дочкою великого магната, чим ще більше зміцнив свої позиції в Америці.

Жак також виїхав за межі милої серцю Франції - його метою стали країни Персидської затоки. А в Індії Жак зміг переконати багатьох багатих людей в тому, що платинова оправа для каменів, виготовлена за ескізами його брата, найкраща оправа.

П’єр і Жак працювали на просування бренду. Вони були підприємцями. Недаремно історик Ханс Надельхоффер писав про П’єра: "Це була людина великого прагматичного розуму, народжена для того, щоб стати бізнесменом". Але головну роль в успіху все-таки зіграв Луї Жозеф. Саме він виготовляв дивні прикраси, які користувалися успіхом, і зробив усе, що стало запорукою успіху бренду "Cartier".

Луї Жозеф став компаньйоном батька ще в 23-річному віці. Саме він зробив вироби шикарними, наділив їх магією і аурою. Луї Картьє зміг протистояти модерну (якого дуже не любив) і виготовляв прикраси в стилі розкішного XVIII століття, які полонили покупців. Він відродив стиль часів Людовика ХVI - стиль "Guirlande", що дозволяє приховати кріплення між каменями. Такі прикраси мали величезний попит. Луї Жозеф заочно вчився мистецтву емалі в самого Фаберже, вивчаючи його роботи. Його найзнаменитіша робота - кільце "Триніти", що складається з трьох кілець з білого, жовтого і червоного золота.

Колись Луї Франсуа вперше використав платину як робочий матеріал. Він же запропонував брошки у вигляді тварин. До нього анімалистичний стиль в прикрасах вважався ознакою поганого тону. Його онук Луї Жозеф запропонував перший наручний годинник для чоловіків (до цього наручний годинник сприймався лише як жіночий аксесуар).

Альберто Сантос-Дюмон, авіатор-любитель з аристократичного сімейства, звернувся до ювеліра з проханням: чи не міг би він придумати такий годинник, на який можна було б дивитися під час польоту? Бо дуже незручно одночасно тримати штурвал і шукати годинник в кишені. Картьє придумав наручний годинник "Santos". Громадськість ахнула і почала скуповувати такі годинники. Бачачи загальний захват, "Cartier" починає співпрацю зі швейцарськими годинниковими компаніями і працює над дизайном: в 1915 році з'явився годинник з квадратним корпусом.

""Cartier" став найзнаменитішим ювелірним брендом. Брати поставляли прикраси до двору Франції, Португалії, Росії, Італії, Румунії, Єгипту, Греції. Англійський король Едуард VII назвав Картьє "ювеліром королів, королем ювелірів". Титул прижився: до сьогоднішнього дня виставки "Колекції Картьє" проходять саме під такою назвою.

Унікальність прикрас, створених руками Луї Франсуа (він ніколи не повторювався), розкішність стилю Луї Жозефа, нововведення, введені в ювелірну моду трьома поколіннями Картьє, - все це зіграло на користь бренду. Але, звичайно, без грамотного управління вихід компанії на світовий рівень був би неможливий. І тут зіграли свою роль Жак і П’єр.

П’єр, який жив в Америці, в 1909 році вирішив відкрити в Нью-Йорку магазин "Cartier". Жак очолив лондонське представництво "Cartier".

Торгова марка "Cartier" зареєструвалася лише в 1910 році. Тоді ж з'явився логотип компанії, що є таким бажаним для багатьох вензелем з двох літер "С".

Париж, Лондон, Нью-Йорк - ці три міста стали трьома "посольствами" бренду. Брати добре розуміли, що кожне місто і країна мають свої особливості й потреби. Тому на виробах з кожного міста красувався не загальний логотип "Cartier", а свій власний: "Cartier Paris", "Cartier London" і "Cartier New York". Звичайно, прикраси для кожного з міст відповідали художнім смакам країни.

Після смерті Луї Картьє (він помер в 1942 році), "Cartier" очолив П’єр. Проте, вже в кінці 40-х років він передав правління до рук сина Луї Клода, а сам очолив звичний і рідний йому "Cartier Paris".

П’єр прожив довше за своїх братів: він помер в 1965 році. Разом з його смертю у Дім "Cartier" прийшов розкол: його розпродали по частинах. Три кити - "Cartier Paris", "Cartier London" і "Cartier New York" - тепер плавали в різних морях. На щастя, їх розділили ненадовго. Вже в 1972 році "Cartier" знову став єдиним.

Сьогодні "Cartier" - це 14 компаній, які займаються виробництвом аксесуарів, годинників і, звичайно, прикрас, перед якими важко встояти. Фірма шанобливо відноситься до своєї історії та її збереження, тому викупляє свої власні вироби, які відносяться до різних етапів розвитку бренду. А історія в "Cartier" по-справжньому шикарна й красива.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо