Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

АМАНСІО ОРТЕГА

Амансіо Ортега - найбагатша людина в Іспанії, модельєр, засновник і президент компанії Industria de Diseno Textil Sociedad Anonima. Корпорація Inditex є найбільшою роздрібною мережею у світі, їй належать такі марки як Zara, Pull-&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradiva-rius, Oysho. Це близько 4907 магазинів в 77 країнах.

У 2012 році американський журнал Forbes оцінив статок Амансіо Ортеги в 37,5 млрд. доларів, поставивши його на п’яте місце свого рейтингу. Він став не лише найбагатшим іспанцем планети, але й другим за розміром багатства європейцем, поступаючись лише французові Бернару Арно.

Амансіо Ортега народився 28 березня 1936 року в невеликому іспанському містечку Леоне. Його батько був робітником на залізниці, а мати служницею. Сім’я була бідною, і Ортега не закінчив навіть середньої школи. З тринадцяти років він почав працювати посильним в одного модного кравця, який шив одяг для багатих клієнтів. У 14 років сім’я Амансіо переїхала в Ла-Коруньї, де його батько отримав нову роботу. Тут і почалася професійна діяльність Ортеги. Спочатку він займався прасуванням тканини, а згодом перейшов працювати до одного італійського модельєра. Маленький кравець займався не лише шиттям, він ще й вивчав схему ціноутворення. І саме тоді Амансіо замислився, як все-таки скоротити число накруток в такому ланцюжку, що надалі було й вирішене в його імперії одягу Zara.

У більшості випадків для молодої людини з глухої провінції, яка не має освіти, вершиною кар’єри могла стати посада майстра чи керівника середньої ланки у відділі збуту. З Амансіо вийшло інакше. Йому - і його таланту – було тісно у визначених долею рамках. В 1960-х роках Амансіо став менеджером в одному з магазинів міста. Наступне спостереження він зробив саме там. Ортега зрозумів, що ринок споживачів дорогого одягу занадто вузький. В якості експерименту, він закуповував недорогі тканини в Барселоні та за допомогою виготовлених ним лекал значно економив на матеріалі. В результаті Амансіо Ортега отримував одяг, який не поступався одягу з магазину, але був економічнішим. Його моделі миттєво розходилися серед місцевих жителів. Так Ортега накопичив стартовий капітал для відкриття власної справи.

В 27 років Амансіо разом зі своєю дружиною відкрив трикотажну фабрику, яка називалася Confecciones Goa (одного разу він випадково прочитав свої ініціали справа наліво, і абревіатура GOA настільки йому сподобалася, що він назвав так свою фірму).

Основу продукції, випуском якої займалася фабрика, складали купальні халати, нічні сорочки та жіноча білизна. Якось Ортега скопіював нижню білизну одного модного і шалено дорогого бренду. Згодом саме ця філософія - копіювання дорогих речей - стане основою для його бренду Zara.

Бізнес йшов не дуже добре, але в 1975 році німецький оптовий торговець - партнер Ортеги - несподівано відмінив велике замовлення на постачання білизни. А в це замовлення Ортега вклав увесь свій вільний капітал, інших замовників не горизонті не спостерігалося, і, щоб врятувати бізнес, виробникові довелося перекваліфіковуватися на продавця. Для збуту власної продукції Ортега відкрив невеликий магазинчик - недалеко від фабрики і прямо навпроти найбільшого в Ла-Коруньє універмагу. Магазин був названий Zara.

Ключовим аспектом Zara став продаж якісного одягу, але за невисокими цінами.

Через 10 років після відкриття першого магазину виникла Inditex Group, куди були об’єднані всі підприємства, Zara. А в кінці 80-х магазини компанії GOA почали відкриватися за межами Іспанії: в Португалії, Франції, США.

Ця акція була зухвалою демонстрацією амбітних планів нікому не відомого підприємця з іспанської провінції, яку кити модельного бізнесу цілком могли й проігнорувати. Але виставлений Ортегою асортимент приваблював супермодним дизайном при дуже низьких для товарів цього класу цінах. А ще в нього була одна “секретна зброя” – колекції змінювались в лічені дні. З такими темпами жоден виробник конкурувати просто не міг.

Справжній прорив Амансіо Ортезі приніс крок, зроблений в 2001 році. А сталося ось що: він вирішив розмістити чверть акцій холдингу Inditex на відкритому ринку (до цього компанія була закритим підприємством). Попит виявився настільки великим, що курс акцій вмить злетів на 22%, капіталізація компанії зашкалила за мільярди, а сам Ортега став одним із світових супербагатіїв.

Амансіо Ортега залишив пост глави компанії та пішов на пенсію 19 липня 2011 року.

СЕКРЕТИ УСПІХУ АМАНСІО ОРТЕГИ

Формула успіху народилася в голові Амансіо в той час, коли він працював менеджером в одному з магазинів: виробництво, оптова та роздрібна торгівля повинні зосереджуватися в руках одного власника, що і дозволяє утримувати привабливі для клієнтів низькі ціни.

Здається, все досить просто. Але, чому те ж саме недоступне іншим виробникам модного одягу? Відповідь якраз і містить розгадку: Ортега всі свої замовлення розміщував переважно в надомників у своїй власній провінції. Іншими словами, відкинувши загальноприйняту в світі тенденцію, коли виробники всіх товарів - від іграшок до одягу – спрямували свої погляди на країни Азії чи Латинської Америки в пошуках дешевої робочої сили, він придумав і впровадив іншу модель: максимальна наближеність до місця виробництва, хай і з втратами за рахунок вищої оплати праці.

Що дає ця модель на практиці? А ось що. Зосередившись виключно на пошуку найменших витрат і дешевої робочої сили, більшість виробників одягу вимушена працювати в умовах складної глобальної мережі для виробництва: купувати тканину в одній країні, фарбувати її в іншій, вишивати в третій і шити, скажімо, сукню вже в четвертій, використовуючи субпідрядників на кожному етапі роботи. В результаті у них йде до 8 місяців на цикл від розробки ідеї до надходження речі в магазин.

У компаніях Ортеги весь цикл займає в рази менше часу. Буквально за десять днів спідниця, змодельована дизайнерською групою Zara в Ла-Коруньє, потрапить в магазин Zara в Парижі, Катарі чи Токіо. Це приблизно в 12 разів швидше, ніж у конкурентів. Скорочуючи терміни, Zara має можливість частіше відправляти дрібніші партії різноманітнішої продукції. Таким чином, компанія може швидко знімати з виробництва речі, які погано купуються уникаючи необхідності частих інвентаризацій і розпродажів, що є регулярною причиною втрат у інших виробників. Компанія шиє свої речі в Іспанії та Португалії й витрачає на 15% більше, ніж виробники в Китаї, в основному через вищу вартість робочої сили. Але ця різниця багаторазово компенсується скороченням інвентаризаційних витрат і швидким відстежуванням тенденцій моди.

Щоб завоювати симпатію покупців, Ортега вимушений постійно знати нові модні тенденції. Представники компанії регулярно відвідують покази готового одягу в Парижі, Нью-Йорку, Лондоні чи Мілані. Швидко, поки моделі спускаються з подіуму, роблять ескізи чи цифрові фото - і тут же відправляють їх в головний офіс. А там вже напоготові дизайнери. Готові викрійки вирушають на швацьку фабрику або до жінок-надомниць, які шиють швидко і якісно. Причому, їх робота обходиться досить дешево - дорожче, звичайно, ніж в країнах “третього світу”, але набагато менше, ніж передбачено євростандартами. І все - нова партія, неодмінно невелика, - через декілька днів надходить до магазинів Zara в усьому світі. Проте жодна модель, яка навіть має попит, не може знаходитися в продажу більше чотирьох тижнів. Оновлення товару в магазинах Zara, відбувається, як правило, двічі на тиждень, тобто приблизно 100 разів на рік.

Тактика адаптації чи розвитку чужих ідей, зрозуміло, не може вберегти магната від докорів конкурентів. Багато хто з них невдоволений тим, що аналоги їх дорогого одягу з’являються в магазинах Zara раніше й дешевше, ніж у них самих. Втім, ідеї конкурентів - не єдине джерело інформації для дизайнерів Zara. Кожен магазин компанії щодня відправляє в центральний офіс звіт, в якому вказує найчастіші побажання клієнтів стосовно фасонів одягу.

Є в іспанського магната й інші дуже цінні «знахідки». Одна з них - виготовленням виробів малими партіями. Таким чином відпадає потреба в просторих складських приміщеннях, що, відповідно, скорочує витрати на інвентаризацію. Друга - практична відмова від витрат на рекламу: вони не перевищують 0,3% від обороту. Амансіо Ортега вважає, що інформація, яка передається від однієї людини до іншої, набагато ефективніша за рекламу. Третя його знахідка - вітрини, справжня візитна картка Zara. Важко уявити, наскільки барвистою і нарядною, буквально заворожуючою, може бути звичайна вітрина.

У Амансіо Ортеги своя філософія підбору кадрів. Він ніколи не поспішає брати на роботу нових людей, зате звільняє нероб дуже швидко. Адже, за його словами, імідж підприємству створюють люди, які на ньому працюють.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо