Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

БАЙРОН МАРСЕЛЬ БІЧ - КОРОЛЬ ОДНОРАЗОВИХ КУЛЬКОВИХ РУЧОК ТА БРИТВ

Байрон Марсель Біч народився в Турині, що знаходиться у франкомовній північній частині Італії. Його батько, Еммануїл, був цивільним інженером і постійно подорожував. Юність Марсель провів в подорожах, вивчаючи менталітет південноєвропейських націй - італійців, іспанців і французів. Ця можливість подорожувати дозволила йому побачити світ в дуже юному віці.

Марсель, будучи ще дитиною, навчався в Італії, потім два роки провів в Мадриді в ліцеї Франсез. Середню освіту він завершив в Домініканській школі в Бордо (Франція). У вісімнадцять років, під час навчання в ліцеї Карно, заповзятливий Марсель вже займався продажем ліхтариків, розносячи їх в кожен будинок Парижу. Він вважає, що досвід, отриманий в цей час, зробив великий вплив на його успіх.

В університеті Марсель вивчав математику та філософію, а після його закінчення влаштувався на роботу менеджером в машинобудівну компанію. Він знав, що ця посада не стане його постійною роботою, і вечорами продовжував свою освіту. В 1939 році напередодні війни в Європі він отримав диплом юриста. До цього часу Байрон працював менеджером з продажу у великій французькій компанії “Стефенс”, яка займалася виробництвом авторучок. Кар’єра Біча була перервана війною, і після її закінчення в 1945 році, він був змушений піклуватися про своє благополуччя.

Після війни Біч і його товариш Едуард Буффард зібрали 1000 доларів і придбали старе приміщення в передмісті Парижу. Вони почали виготовляти там стержні для кулькових авторучок, які нещодавно з’явилися на ринку і користувались великим попитом. Насправді, це був дорогий і ненадійний новий продукт. Цей досвід змусив Марселя замислитися про створення одноразових ручок. Він провів чотири роки, розробляючи першу ручку “BIC” і вдосконалюючи її функціональні якості.

Основним критерієм його зусиль були максимальна корисність і зручність та мінімальна ціна. Ручка повинна була добре писати впродовж відведеного їй часу, а після закінчення терміну придатності, її б не шкода було викинути, оскільки вона мала мінімальну ціну.

Перший зразок Марсель виготовив в 1950 році та запропонував свою ідею шести фірмам, для яких виробляв стержні. Однією з цих фірм була велика американська фірма “Уотерменс”, яку пізніше Біч придбав. Він дав цим фірмам можливість першими впровадити ідею одноразової ручки, виплативши його фірмі лише авторський гонорар. Але вони відмовилися, як того й слід було чекати, оскільки боялися ризику, і Біч вирішив самостійно розвивати виробництво.

Коли в листопаді 1953 року Марсель представив першу ручку “BIC” у Франції, вона відразу стала хітом. Впродовж трьох років він продавав чверть мільйона ручок на день і прагнув знизити на них ціну. Це шокувало компанії, які виготовляли однотипні дорогі традиційні ручки. Біч і сам був здивований попитом на його нові ручки: "За моїми найоптимістичнішими оцінками, я розраховував продавати 10000 кулькових ручок на день. Менш, ніж за три роки ми досягли рівня 200000 -250000 ручок на день. Це був настільки великий успіх, що мені здалося, що скоро ми захопимо зарубіжні ринки".

І він зробив атаку. Марсель негайно склав план завоювання світового ринку письмового приладдя. Він отримав ліцензійні права на свій патент від “Біро”, для того, щоб уникнути будь-якого судового розгляду, пов’язаного з порушенням патентних прав. Потім він придбав британську фірму “Біро-Свон”, яка домінувала на англомовних ринках Європи. Це забезпечило йому прямий доступ на австралійський, новозеландський і канадський ринки. Одночасно Марсель отримав в своє розпорядження кваліфікованих менеджерів і “ноу-хау” на впровадження товарів на величезні британські ринки. Він використовував свої ліцензійні права на британських ринках, щоб отримати знання, необхідні для запланованого ним вторгнення в США.

В наступному році Біч придбав шведську фірму “Беллограф” і приступив до втілення своєї стратегії входження на американський ринок. Компанію “Уотермен Пен Коннектикут", він придбав в 1958 році. Впродовж десятиліття він продавав в Америці по 330 мільйонів ручок на рік – більше, ніж 1,5 ручки на кожного американця.

Вийшовши в 1957 році на американський ринок торгівлі ручками, Біч зіткнувся із конкуренцією з боку “Жиллетт Пейпер-Майт”. Найважче було подолати жахливу репутацію, яку кулькові ручки здобули в Америці. Перші підприємці продавали підробні неякісні ручки, чим сильно розчарували покупців. Вони намагалися зробити швидкі гроші, викликавши короткочасний інтерес у покупців, і, зрештою, сформували скептичне ставлення до кулькових ручок. Біч перетворив негативне ставлення на позитивне. Його рекламна компанія “Випробувальний тест” була покликана підняти імідж кулькових ручок. Ця компанія, яка була проведена по національному телебаченню, зображувала кулькові ручки “BIC Стік”, які свердлять стіни, пишуть по льоду, не горять у вогні. Потім комерсант демонстрував, що ручки продовжують писати так само добре, і до того ж підкреслював, що в них дуже доступна ціна - лише 29 центів!

Узявши в свої руки ринок ручок, Біч почав наступ на індустрію запальничок для цигарок. Марсель доказав, що проведена ним вражаюча інновація у виробництві ручок і просуванні їх на ринок -це не подарунок долі, а результат його геніальності. Він проник на ринок одноразових запальничок, встановивши на свій продукт ціну на 30 відсотків нижчу, ніж в конкурентів. Після геніальної реклами ручок, з’явилася ще успішніша рекламна компанія. Телевізійна реклама одноразових запальничок стала приводом для жартів і часто використовувалася в комедіях а також послужила початком конкурентних воєн проти запальничок “Жиллетт-Крикет”.

Біч був надзвичайно агресивним в проведенні маркетингової кампанії, тому що зіткнувся з необхідністю конкурувати з сірниками. Сірники були причиною того, що багато фірм, які лідирували у виробництві запальничок, вважали, що ідея одноразових запальничок неперспективна. Але Біч проігнорував їхню думку та привів свій новий продукт до безперечного успіху. “Жиллетт”, врешті-решт, визнала, наскільки важко їй було витримувати постійну цінову конкуренцію з “BIC”, і залишила ринок запальничок у 80-х роках минулого століття.

“BIC” розпочала битву з “Жиллетт” за ринки збуту запальничок та ручок і вийшла з неї переможцем. Цей успіх вселив в Біча впевненість для того, щоб вступити в боротьбу з “Жиллетт” за ринок бритв. Марсель Біч, справжній любитель змагань, не міг чинити опір спокусі створити ринок одноразових бритв, якого “Жиллетт” свідомо уникала. Одноразові бритви представляли справжню загрозу ключовому продукту “Жиллетт”, що й пояснювало її стратегію. Коли Біч розпочав маркетингову експертизу своєї нової одноразової бритви у Франції, “Жиллетт” та інші промислові фахівці стверджували, що він божевільний. Біч розрахував передбачувані розміри ринку (40-50 відсотків) для своїх безпечних бритв. А промислові фахівці стверджували, що для його продукції доступно максимум 10 відсотків існуючого ринку.

Марсель Біч, як завжди, проігнорував їх думку представив одноразові бритви “BIC” в 1976 році. Успіх перевершив навіть найсміливіші очікування Біча, і зараз його продукція займає близько 62 відсотків усього ринку безпечних бритв в США.

Його особисте життя - це зовсім інша історія. В прагненні захистити його від цікавих поглядів Марсель може змагатися з Говардом Хьюгсом, Фредом Смітом, Солом Прайсом і Стівом Джобсом. Він не дає інтерв’ю та відмовляється фотографуватися.

Біч - це геній-інноватор, що живе відокремлено, якого можна вважати класичним прикладом модерніста та наполегливого, переконаного підприємця. Саме завзятість рухала Марселем на його шляху до домінування в своєму бізнесі в усьому світі. Непохитна впевненість в собі, виняткова самоповага, і просто незвичайна інтуїція, були спрямовані на досягнення цілей і ніколи не підводили його. Марсель Біч майстерно визначив потреби суспільства. Він був далекоглядним інноватором, який ігнорував чужу думку в своєму стрімкому марші на новому та кращому шляху. Його чуття спиралося на спрямованість до досягнення цілей будь-якою ціною. Руйнування старого було частиною його руху до успіху. Він мав великі здібності в перетворенні складних продуктів та ринків на прості.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо