Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ІСТОРІЯ DANONE : ЯК СВІТ ЗВИКАВ ДО ЙОГУРТУ

Компанія Danone подарувала світу продукт, про який більшість людей просто не знали. Сьогодні йогурти є одними з найпопулярніших молочних продуктів у всьому світі. Ми так звикли до них, що важко собі навіть уявити той факт, що на початку минулого століття їх вживали лише на сході та Балканах, а Європа та Америка навіть не чули про цей продукт.

А почалося все з Росії. Великий російський біолог Ілля Мечников в 1908 році висунув свою знамениту гіпотезу, згідно якої болгарська паличка (що міститься в йогурті) здатна захистити організм і навіть продовжити йому життя. Крім того, Мечников вважав, що вона може не просто сприятливо впливати на весь організм, але й помітно поліпшити ситуацію з травленням.

Робота російського вченого надихнула Ісаака Карасу на створення своєї компанії, яка займалася продажем йогуртів у Західній Європі. Карасу жив в Греції в місті Салоніки. Йому ще з дитинства був відомий йогурт, який продавався просто на вулицях міста в скляних банках. Втім, компанію він заснував зовсім не в Греції. Йому довелося залишити батьківщину, в зв’язку з тим, що в 1912 році почалася перша Балканська війна. Греки вже майже підійшли до Салонік, коли Ісаак прийняв рішення – негайно виїхати з міста. Річ у тому, що він був племінником одного з лідерів партії опозиції. Греки вважали його племінником зрадника країни, і нічого хорошого йому чекати не доводилося.

Таким чином Ісаак опинився в Барселоні. Перше, що він зробив, так це змінив прізвище. Тепер він став Ісааком Карассо. Це прізвище більше відповідало його місцю проживання. В Іспанії він познайомився з роботами Мечникова, які справили на Карассо величезне враження. Він усвідомив, що такий звичний для нього продукт абсолютно невідомий європейцям.

В 1919 році Ісаак заснував компанію Danone. Він назвав її на честь сина Даніеля. Якщо точніше, то “Данон” означає “маленький Даніель”. На той час сім’я Карассо вже прожила в Іспанії 7 років. Вони повністю освоїлися на новому місці.

Потрібно відмітити, що за професією Ісаак був лікарем. У якійсь мірі це й посприяло тому, що він вирішив розповсюджувати йогурт через мережу аптек, як ліки. Правда, тут був ще один важливий момент, на який слід звернути увагу. Вся річ у тому, що про йогурти в той час мало хто знав. Виводити цей продукт на продуктовий ринок було занадто складно, а ось різні лікарські препарати мали величезний попит. Йогурт був одним з них.

Продукт відразу ж завоював непоганий попит. Головним постачальником Danone була лабораторія Мечникова в паризькому Інституті Пастера. Саме звідти компанія отримувала знамениту болгарську паличку та деякі інші інгредієнти. Коли керівництво компанією перейшло до Даніеля Карассо, він відразу ж провів ряд значних змін в її структурі.

Мабуть, найпомітнішим стало те, що змінилася дислокація компанії - тепер вона розташовувалася в Парижі. Набагато ближче до своїх постачальників. У 30-і роки XX століття йогурти вже були досить популярними. Причому не лише, як лікарський засіб. Для європейців вони стали корисним молочним продуктом. У Danone вже були й конкуренти, але вони не могли навіть приблизитися до позицій компанії. Дітище сім’ї Карассо було першим в галузі, і це значно допомогло компанії.

Наближалася Друга світова війна. Даніель Карассо на час війни виїхав до США, де заснував компанію Dannon Milk Products Inc. Можна помітити, що назва американської компанії дещо відрізнялася від європейської. Це було зроблено спеціально, щоб в якійсь мірі адаптувати її для місцевих споживачів. Потрібно відмітити, що хід Карассо виявився вірним. Поки Європа переживала кризу, він зумів налагодити продажі йогурту в США, прищепив любов до цього продукту американцям.

У 1951 році Карассо повернувся в Європу, і почав відновлювати бізнес. Через деякий час він продав свою американську компанію. А вже через 2 роки відбулася в революційна подія на ринку - з’явився фруктовий йогурт Danone. Сьогодні ми вже звикли насолоджуватися йогуртами з полуницею, бананом чи апельсином. До 1953 року про такі продукти навіть не було мови!

В 1967 році Danone вперше розширив свій асортимент. Компанія злилася з одним з провідних виробників сиру у Франції - компанією Gervais. Це був дуже важливий хід, який дозволив Danone збільшити грошову готівку та прибуток. Крім того, спільними зусиллями компаніям стало простіше завойовувати провідні позиції на своїх ринках. Через деякий час відбулося важливе злиття з компанією BSN , про яке варто розповісти детальніше.

Вся майбутня доля Danone пов’язанавже не із засновниками компанії, а з сімейством Рібо. Антуан Рібо очолював компанію La Verrerie Souchon - Neuvesel, яка займалася виробництвом склотари. Компанія показувала непогані результати, проте не була дуже успішною. До того часу, поки Рібо не прийняв рішення про об’єднання з Glaces de Boussois. Остання займала досить вагомі позиції на ринку віконного скла. Таким чином на світ з’явилася компанія BSN. На чолі об’єднаного підприємства став Антуан Рібо. Він відразу ж почав шукати шляхи для подальшого розширення діяльності компанії.

В ході таких роздумів він дійшов висновку, що його компанія може розширити свою діяльність з виробництва пляшок до їх розливу. А тому через деякий BSN придбала ряд компаній, здатних допомогти їй в цій непростій справі: виробника пива Kronnenbourg, Societe des Eaux d’Evian, яка займається мінеральною водою, а також виробника дитячого харчування Societe Europeenne de Brasseries. Справи в компанії почали йти значно краще.

Компанія поглинула ще декілька фірм. Результатом цього стало те, що вона стала безперечним лідером на ринку вікон в Європі. А на початку 70-х років на горизонті з’явилася корпорація Danone, яка шукала сильного партнера, здатного допомогти їй в подальшому розширенні. На роль такого партнера чудово підходила BSN. У 1973 році угода між компаніями відбулася. На світ з’явиласявеличезна корпорація під назвою BSN -Gervais Danone, яка займає лідируючі позиції на багатьох не пов’язаних між собою ринках.

Пізніше в компанії почалися певні проблеми. З кожним роком позиції BSN на ринку віконного скла погіршувалися. Все це привело до того, що на початку 80-х років компанія вже продала ввесь свій будівельний бізнес і повністю орієнтувалася на продукти харчування та деякі напої, які випускала.

Наступний напрямок в розвитку компанії складно описати якими-небудь іншими словами, окрім “купівля всього підряд”. Компанія скуповувала абсолютно різні бізнеси, які були зовсім не пов’язані між собою. Деякі з цих покупок дозволяли компанії розширити свою географічну присутність, але велика частина виявилася непотрібним баластом, від якого керівництво вирішило позбутися пізніше. На початок 90-х років компанія виготовляла йогурти, сир, пиво, мінеральну воду, дитяче харчування, шампанське, макарони, бісквіти, тости, різні болезаспокійливі засоби та багато іншого.

Слід сказати, що багато покупок дозволили компанії серйозно розширити свій бізнес і завоювати хороші позиції на нових для себе ринках. Деякі компанії лише заважали. В результаті вони були продані. Варто відмітити, що Рібо завжди намагався здійснювати угоди за досить короткий час. Компанія нестримно скуповувала нові фірми, проникаючи на нові для себе ринки.

До середини 90-х років компанія прийшла до своєї первинної назви Danone. До цього моменту вона стала гігантом, схожим на Procter&Gamble, який володів величезною кількістю різнопланових брендів. Антуан Рібо став тим керівником, який перетворив Danone на світового гіганта, що лідирує в багатьох галузях, у тому числі й на ринку йогуртів.

Після відходу Антуана компанію очолив його син - Франк Рібо. Він взявся за серйозну реструктуризацію компанії, метою якої стало позбавлення від безлічі непотрібних брендів. Цікаво, що в кінці XX століття, та на початку XXI компанію хотіла поглинути Nestle. Але зробити цього не вдалося, оскільки уряд Франції просто заборонив цю угоду, випустивши законопроект, суть якого зводилася до того, що Франція не дозволяє продавати свої стратегічно важливі підприємства зарубіжним корпораціям.

Стратегія компанії сьогодні виражається в чотирьох головних для неї напрямах: свіжі молочні продукти та дитяче харчування, печиво та мінеральна вода. Саме ці ринки є основними для Danone. На всіх цих ринках Danone займає провідні позиції. Сьогодні компанія випускає безліч відомих продуктів, серед яких і такі знайомі нам, як “Растішка”, “Актімель”, “Даніссімо”, “Активія”, мінеральна вода Evian і Aqua і багато іншого.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо