Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ДРУКАРСЬКИХ СПРАВ МАЙСТРИ

Хто працює в галузі видавничого бізнесу? Здебільшого це люди талановиті. Вони придумують концепції видань, знаходять цікавих авторів, пишуть самі, редагують, оформляють, готують до друку і просувають їх на ринок. У секторі видавничої справи багато професій становлять собою цікавий симбіоз творчих і технічних напрямків. Сьогодні ми розповімо про найбільш запитувані з них.

Друкарі - спеціальність хоч і не творча, але гостродефіцитна. Висококласному фахівцю необхідно вміти однаково добре працювати на машинах різного виду. Нову дорогу техніку довірять не кожному, а якщо устаткування, навпаки, дуже старе, то якість друку прямо залежить від майстерності людини, що стоїть за машиною. От чому при пошуку цих фахівців акцент роблять на досвіді роботи і знанні конкретного устаткування. Другий дуже важливий фактор - відсутність шкідливих звичок.

Заробітки друкарів залежать від їх кваліфікації, видів і складності устаткування (нові технології, кількість фарб і т.д.). Тут, як не дивно, ще збереглася тарифна сітка з розрядами.

Гарний дизайн може врятувати й провальне видання, невдалий, навпаки, здатен "поховати" усе. Тому художників-дизайнерів — фахівців в галузі дизайну, що працюють у поліграфії, цінують дуже високо. Щоб стати запитуваним і добре оплачуваним, дизайнеру потрібні три речі: талант, чуття і досвід. Останній при влаштуванні на нове місце необхідно підтвердити, надавши портфоліо (запис в електронному вигляді виконаних робіт).

Ідеально, коли дизайнер може працювати і "від руки", і з сучасною технікою. В основному ці фахівці працюють або на комп’ютерах класу IBM PC, або класу Macintosh. Якщо художник-дизайнер має ці знання, навички і, звичайно ж, талант, знайти високооплачувану вакансію йому буде нескладно.

Після того як дизайнер завершує свою роботу, на сцені з’являється інший персонаж — верстальник. Його задача — втілити плоди дизайнерської праці в друковане видання. Професія верстальника вимагає підвищеної концентрації уваги, посидючості, пов’язана з великим обсягом рутинної роботи. Проте, верстка — це мистецтво. Поєднати в одне ціле дизайн і інформацію не так-то просто.

Керує роботою команди дизайнерів креативний директор (його ще називають арт-директором). Креативно-виробничі плани, презентації, вироблення стильової концепції і контроль за її дотриманням — ось його основний зміст діяльності. Знайти таку людини втричі складніше. По-перше, це повинна бути творча особистість, по-друге, мати досвід дизайнерської роботи і, по-третє, мати менеджерські навички, вміти організувати діяльність своїх підлеглих, стежити за термінами здачі замовлення. Планувати роботу дизайнерів, кожен з яких у душі — вільний художник, — заняття не з легких. І все-таки є справжні професіонали, що вміють вписувати діяльність творчих фахівців у тверді часові рамки. Оплачують їхня праця досить високо.

Менеджерами у видавничій справі вважають редакторів: літературних, технічних і головних. Редактор — фахівець вузького профілю. З одного боку, це професіонал гуманітарного складу, здатний писати і редагувати тексти. З іншого боку, йому за рангом потрібно відчувати "політичну" і маркетингову ситуацію (про що писати можна, про що — не варто, що буде цікаве аудиторії). І, нарешті, редакторам і головним редакторам необхідно бути технічно підкованими, оскільки без комп’ютера й Інтернету їхню роботу уявити нині неможливо. Іноді до цього переліку додають ще вимогу знання іноземної мови.

Редактори не тільки правлять чужі тексти і працюють з авторами, але і піклуються про те, щоб портфель видання регулярно поповнювали свіжі цікаві матеріали. Причому мова йде не просто про працівника, який буде виконувати певне коло обов’язків, а про узгодження стилю видання, його політики з побажаннями керівництва компанії. Помічено, що ці фахівці не надто часто змінюють робоче місце без вагомих на те причин. Раптове звільнення головного редактора може призвести до серйозних змін у політиці видання (аж до зміни стилю, спрямованості, аудиторії).

Задуми художника і видавця до реального втілення доводить технолог-поліграфіст. Цей професіонал підбирає кольори, папір, устаткування, на якому видання будуть друкувати.

Вважають, що кращі директори видавництв виходять з тих, хто починав свою кар’єру з нижніх позицій. У видавничому бізнесі важливо бути не просто гарним керівником, а обов’язково знати "кухню" зсередини. Сучасний видавець повинен розбиратися в авторському праві, у комп’ютерній підготовці макету, у редагуванні, організації й економіці книжкової справи та ін. Випустити книгу, газету, журнал — всього лише половина справи. Потрібно, щоб друкована продукція знайшла свого читача. А це уже функції служби реалізації. Без їхньої участі будь-яке, навіть вдале видання може залишитися купою макулатури. Щоб просунути на ринок продукцію, необхідно володіти маркетинговими знаннями, добре орієнтуватися в ціновій політиці, способах поширення (платні або безкоштовні видання) і знати ринок операторів послуг поширення. Також дуже важливим напрямком бізнесу є продаж рекламних площ у виданнях. В даний час практично не залишилося таких засобів масової інформації, що живуть за рахунок передплати, і продаж рекламних площ — одна з неодмінних умов рентабельності видавничого проекту. У середньому менеджери з продажу мають оклад плюс відсотки. Одна з головних вимог до цих фахівців — прекрасне знання ринку, гарні навички продажів. Наявність сформованої клієнтської бази тільки вітають.

Оскільки поліграфія зараз знаходиться на підйомі, кількість періодичних видань постійно росте. Отже, на думку фахівців в галузі рекрутингу, і прямим послідовникам справи Івана Федорова, і тим, чия діяльність так чи інакше пов’язана з поліграфією, безробіття не загрожує.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо