Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ЕКСПЕДИТОР - НЮАНСИ ПРОФЕСІЇ

З розвитком світової економіки і торгових стосунків між країнами з’явився і почав бурхливо розвиватися ринок вантажних перевезень. А з розвитком цього ринку з’явилася необхідність в людині, яка б контролювала процес вантажного перевезення і супроводжувала б вантажі від відправника до одержувача. Попит народжує пропозицію, і людство не змусило довго себе чекати, з’явилася професія, яку ми знаємо як експедитор. Далі ми спробуємо коротко пояснити, що це за професія і які обов’язки в людини, яка працює експедитором.

Експедитор - це людина, що приймає вантаж і супровідні документи (наявність яких обов’язкова) із складу, перевіряє цілісність тари, контролює стан транспорту, необхідного для вантажних перевезень, правильність проведення робіт вантажниками, розміщення вантажів. Окрім цього, до числа прямих обов’язків експедитора входить завантаження і розвантаження товарів, супровід вантажів до місця призначення, забезпечення необхідного режиму зберігання, збереження матеріальних цінностей в процесі перевезення, здача доставленого вантажу, оформлення всієї необхідної документації, в тому числі, в разі непередбачених обставин, видача актів на недостачу та ін.

Під час виконання своїх обов’язків експедитор також повинен повідомляти клієнта про будь-які відступи від його вказівок. При прийомі вантажу, який перевозиться, експедитор в обов’язковому порядку повинен видати клієнтові експедиторський документ і надати оригінали укладених договорів. Але експедитор не має ніякого права укладати договір страхування вантажу від імені клієнта, якщо в договорі експедиції не передбачається подібна можливість.

Експедитор має законне право не починати виконання своїх обов’язків до того часу, поки клієнт, що замовив вантажне перевезення, не надасть необхідні для здійснення експедиції документів, а також повну інформацію про умови перевезення вантажу та його властивості.

До основних прав клієнта компанії, що займається вантажними перевезеннями, визначених законодавством, відносяться: право вибору маршруту перевезення вантажу і виду транспорту, право вимагати в експедитора надання повної інформації про процес перевезення вантажу, якщо це передбачено договором, а також право давати вказівки експедиторові відповідно до договору транспортної експедиції.

Незважаючи на те, що в оголошеннях з вакансіями на посаду експедитора немає особливих вимог до освіти, впоратися з цією роботою може далеко не кожний. Замість вузівського диплому тут знадобляться досить специфічні навички та здібності. Наприклад, запам’ятовувати нові маршрути, оперативно визначати найкоротший шлях перевезення, контролювати розвантаження-навантаження, і навіть - зважувати або перераховувати товар. І, якщо для «внутрішніх» експедиторів, які здійснюють пересування вантажів в межах міста, області чи країни, цього може бути цілком достатньо, то фахівцю-міжнароднику, який курсує за межі державного кордону, не обійтися без більш серйозної підготовки.

Якщо говорити про «внутрішніх» експедиторів, то таким працівникам достатньо мати базову або неповну вищу освіту відповідного напряму підготовки («транспорт» або «логістика»). Знати основи діловодства, способи і методи обробки кореспонденції, адреси постійних кореспондентів, структуру підприємства та його підрозділів. Найчастіше роботодавці не звертають уваги на наявність дипломів, цікавлячись навичками управління та техобслуговування, знанням міста та досвідом керування автомобілем. До речі, про посвідчення водія. В принципі, експедитор бере на себе лише «штурманські» обов’язки, супроводжуючи вантаж і плануючи оптимальні маршрути пересування, тому його робоче місце – поруч з водієм. Але останнім часом зростає попит на експедиторів-водіїв з досвідом керуванням автомобілем.

Працювати експедитором неможливо без знання міста та основних торгових точок. Крім цього, потрібно знати абсолютно весь асортимент товару, терміни його реалізації та якість, діюче маркування і штрих-коди. Пам’ятати розпорядок роботи кожної торговельної точки і час прийому продукції. Не встигнеш - можуть виникнути серйозні проблеми, особливо коли маєш справу з продуктами харчування. Існує негласне правило: продукти, які швидко псуються - ковбаси, молочну, м’ясну та рибну продукцію приймають в першу чергу, а ось, наприклад, сипучі продукти - в порядку черги. А в супер- і мегамаркети щодня прибуває близько 150 машин від різних постачальників, і кожен намагається швидше здати свій товар! Експедитор повинен вміти заповнювати накладні та іншу документацію з товарообігу. Навчитися цьому не так вже й складно, головне - запам’ятати і довести до автоматизму послідовність простановки необхідних штампів, печаток і підписів.

Але робота експедитора - не просто механічна: тут не обійтися без вміння спілкуватися з людьми, проявляти гнучкість характеру та нестандартність мислення.

Міжнародним експедиторам, які вирушають у закордонні відрядження, не обійтися лише кмітливістю та дипломатичністю. По-перше, потрібні знання основних транспортних маршрутів, по-друге, буде важко без знання іноземної мови. По-третє, знадобиться солідний досвід керування автомобілем, адже часто перевозить вантажі з однієї точки земної кулі в іншу вантажоперевізник (експедитор і водій в одній особі), який бере на себе повну відповідальність за збереження вантажу.

Міжнародні вантажні перевезення - справа не з легких. Для того, щоб відправити вантаж з однієї країни в іншу, потрібно «вирахувати» оптимальний вид транспорту (в залежності від характеристик і параметрів вантажу), врахувати правила, закони і традиції різних держав, скласти найбільш вигідний з економічної точки зору маршрут. У результаті складається цілий логістичний ланцюжок, грамотно скласти який під силу лише справжнім професіоналам. Всі ці нюанси аж ніяк не повинні хвилювати власника вантажу, тому що повна відповідальність за нього лягає на плечі перевізника. Бути експедитором - не означає завантажити товар, сісти в автомобіль і забути про все на світі. Пам’ятайте: з цієї хвилини ви відповідаєте і за транспорт, і за товар! Для здійснення міжнародних перевезень обов’язково потрібно пройти спеціальне навчання, яке включає в себе короткий курс митного права, страхової діяльності та навички роботи з усіма необхідними документами. І, звичайно ж, не обійтися без знання основ транспортної логістики.

Безумовно, в штаті кожного транспортного підприємства працюють фахівці-логістики, які складають оптимальні маршрути перевезень. Але знання логістики на вищому рівні не завадять і професійному експедитору.

Як бачимо, експедирування вантажів - одна з тих сфер діяльності, де всупереч поширеній думці знайдеться місце лише для професіоналів. Ділові навички, комунікабельність і різнобічні знання - ось ті якості, без яких неможлива ефективна робота сучасного фахівця з доставки.

Експедитор-міжародник повинен знати: загальні відомості з географії; правові аспекти діяльності; фінансові вимоги до діяльності; особливості перевезення різними видами транспорту; митні процедури і тарифи; міжнародні конвенції та угоди; страхування вантажів та відповідальність сторін; організацію складування і зберігання вантажів.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо