Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ІСТОРІЯ УСПІХУ ЕЛОНА МАСКА

Комп’ютерна галузь дала путівку в життя десяткам харизматичних осіб, що зуміли створити щось революційне та заробити на цьому неймовірну кількість грошей. Якби існував рейтинг таких людей, то перший номер належав би Білу Гейтсу, другий - Стіву Джобсу. А ось на третє місце, незважаючи на велику кількість претендентів, найбільше заслуговує маловідомий в наших широтах підприємець-мільярдер Елон Маск. Чому? Тому що гроші, зароблені на комп’ютерних технологіях, він вклав в проекти, здатні змінити наш світ більше, ніж його змінили Microsoft з iPhone разом узяті. Forbes оцінює статок Маска в 2,4 мільярди доларів. Елон не лише бізнесмен, але й інженер: він особисто бере участь в проектуванні дизайну електромобілів і космічних кораблів.

Елон Маск народився 28 червня 1971 року в Південній Африці. В 10 років у нього з’яви вся перший комп’ютер. Елон відразу виявив інтерес до програмування, якому навчався самостійно. В 12 років він заробив 500 доларів, про давши гру Blastar, яку він сам спроектував.

Біографії видатних осіб, як правило, містять епізоди, в яких герой говорить собі: “Так, я це зроблю”, що пізніше приводить його до приголомшливого успіху. В біографії Елона Маска таких епізодів було як мінімум два. Перше рішення Маск прийняв ще в 17 років. Після закінчення школи в Преторії, він вирішив залишити домівку та без підтримки батьків, емігрувати з ЮАР в США. Але відразу в США Елон не потрапив.

У 1989 році він перебрався в Канаду, до родичів матері. Отримавши громадянство, Елон Маск вирушає в Монреаль, де спочатку, погоджується на будь-яку роботу і майже рік балансує на межі бідності. Незабаром він вступає до Королівського університету в Онтаріо. Там він провчився два роки, після чого його мрія збулася - в 1992 році Маск вирушив в США.

В Америку він переїхав, отримавши стипендію на навчання в університеті Пенсільванії. Наступного року він отримав ступінь бакалавра в сфері бізнесу, але вирішив затриматися в університеті ще на один рік для отримання ступеня бакалавра в галузі фізики.

Друге, найважливіше й доленосне рішення в своєму житті Елон Маск прийняв влітку 1995 року. Він якраз закінчив навчання в університеті Пенсільванії та поступив в аспірантуру Стенфордського університету для продовження навчання в галузі прикладної фізики та матеріалознавства. Проте, через декілька місяців залишив науку і замість розробки конденсаторів разом з братом Кімбалом, знаходячись в столиці Силіконової долини Пало-Альто, створив свою першу комп’ютерну компанію Zip2.

На той момент Інтернет переживав період бурхливого розвитку, проте ще нікому не вдавалося заробити тут серйозні гроші. Компанія Маска змогла це зробити однією з перших: вона створила платформу, за допомогою якої газети (в тому числі й такі авторитетні, як New York Times) могли пропонувати своїм клієнтам додаткові комерційні сервіси.

Через чотири роки, в 1999-му, найбільша в ті роки пошукова система AltaVista купила Zip2 за 307 млн. доларів готівкою і 34 млн. доларів цінними паперами. Частину виручених грошей (20 млн. доларів) Маск тут же витратив на покупку спортивного автомобіля McLaren F1 і приватного літака.

Маск почав освоювати електронні платежі, що набирали популярність, а його новим бізнесом на рубежі віків став стартап X.com. У березні 2000 року X.com зливається з компанією-конкурентом Confinity Пітера Тиля і Макса Левчина, офіс якої знаходився на тій же вулиці в Пало-Альто. Так з’явилася одна з провідних платіжних систем сучасності - PayPal. Це зараз є величезний вибір для оплати в Інтернеті, а тоді це була альтернатива оплаті банківською картою.

Маск бере участь в розробці нової бізнес-моделі, проводить вдалу маркетингову кампанію, аудиторія сервісу нестримно зростає, і в 2002 році все завершується логічною купівлею системи інтернет-аукціоном eBay за 1,5 млрд. доларів. Так в Елона Маска з’явилося досить коштів для інших своїх захоплень - космонавтики і альтернативних джерел енергії. Можна сказати, що на цьому він розпрощався з Інтернетом та зайнявся іншими проектами.

Tesla Motors в 2003 році придумали інженери-підприємці Мартін Еберхард і Марк Теппенінг. Компанія із самого початку позиціонувала себе як перший серійний виробник електромобілів, її засновники мріяли позбавити споживачів від прив’язки до сировинної кон’юнктури.

Бізнесмен, який розбагатів на продажі PayPal, з’явився в проекті в лютому 2004 року, з особистим вкладом 70 млн. доларів. Він став головою ради директорів і спочатку не здійснював оперативного керівництва компанією. Маск брав участь в проектуванні дебютної моделі спорткара Roadster, створеної на базі британського Lotus: запропонував застосування в конструкції кузова композитних матеріалів, розробляв модуль батарей і навіть деталі дизайну на зразок передніх фар. До 2006 року проект отримав хороші відгуки в пресі, а Маск став лауреатом престижної екологічної премії Global Green. “Батьки Google” Ларрі Пейдж і Сергій Брін стали одними з інвесторів компанії Tesla Motors. Сукупна сума залучених в проект коштів була більшою за 100 млн. доларів.

Слово “електромобіль”, частенько викликає асоціації з чимось повільним і неповоротким, але у випадку з Tesla Motors це не так. Її машини швидкі та схожі на вигляд на розкішні гоночні авто. Втім, в планах є і створення простіших моделей. Фахівці Tesla Motors співпрацюють з компаніями Daimler і Toyota. Так звані “гібриди”, автомобілі цих компаній, обладнані як електродвигуном, так і двигуном внутрішнього згорання, використовують технології компанії Елона Маска.

Головним драйвером фінансових успіхів Tesla став седан Model S із зарядом батарей на 426 км, яскравим дизайном і унікальними швидкісними характеристиками (розгін до 96 км/год. за 3,9 с). Модель була запущена в серійне виробництво влітку минулого року за ціною від 69900 доларів і отримала оцінку 99 з 100 балів в рейтингу Consumer Reports.

Ще один проект Маска - компанія SolarCity. В цей стартап він в 2003 році інвестував 10 млн. доларів, виручених від продажу PayPal.

SolarCity встановлює модульні приватні сонячні електростанції потужністю в декілька кіловат - ідеальне рішення для домогосподарств і дрібних організацій. При цьому компанія не продає продукт, а віддає його клієнтам в довгострокову оренду на 20 років. Покупець платить не за саму станцію, а виключно за енергію, яку та виробляє.

Елон Маск замислився про створення ракетобудівної компанії ще на рубежі віків. Ним заволоділа амбітна думка створити платформу для багатократних подорожей людини на інші планети. Як тільки дозволили обставини (eBay купив PayPal), бізнесмен в 2002 році заснував Space Exploration Technologies Company, або просто SpaceX. У проект він вклав більше 100 млн. доларів.

Маск був упевнений, що витрати на створення й запуск ракет можна скоротити вдесятеро. Але спочатку йому потрібно було переформулювати мету космічних польотів. Головною місією SpaceX, запевняє Маск, являється не доставка астронавтів і вантажів на орбіту, а колонізація інших планет.

SpaceX починає проектувати ракету Falcon 1. На розробку йдуть чотири роки і сотні мільйонів доларів приватних інвестицій. У результаті ракета й три види рідинних двигунів - Merlin, Kestrel і Draco - були створені “з нуля” без жодного втручання держави. У 2006 році на SpaceX звернули увагу в NASA. Агентство спочатку уклало з компанією декілька контрактів на тестові запуски Falcon 1.

Перші три пуски в 2006-2008 роках при цьому вийшли провальними. З четвертої спроби ракета стартує успішно - це обходиться в 7 млн. доларів З п’ятої - відправляє на орбіту малайзійський супутник. NASA укладає з SpaceX контракт на 12 місій по відправці вантажу до МКС на 1,6 млрд. доларів.

Компанія оновлює свій флагманський продукт, і модернізована Falcon 9 спочатку просто виводить на орбіту вантажівку розробки SpaceX - Dragon, а 22 травня 2012 року першою в історії приватного космосу відправляє корабель до МКС. У жовтні Dragon успішно доставив на станцію півтонни корисного вантажу, а в перспективі повинен вміщувати екіпажі з семи астронавтів.

Для Маска всі досягнення SpaceX - лише підготовка до здійснення головної мрії - експедиції на Марс. До кінця свого життя мільярдер хоче стати піонером-колонізатором Червоної планети. Інженери Маска працюють над інноваційними ракетними двигунами і космічними кораблями для доставки людей із Землі на Марс.

На прикладі Елона Маска можна простежити шлях людини, що втілила дитячі мрії, адже багато людей в дитинстві хотіли полетіти в космос. Йому лише сорок два роки, і йти на заслужений відпочинок він не планує. А в світі вистачає завдань, за які варто було б взятися людині з мільярдом доларів в кишені, і яка вміє втілювати в реальність найфантастичніші ідеї.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо