Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ІСТОРІЯ УСПІХУ FACEBOOK ТА МАРКА ЦУКЕРБЕРГА

Марк Цукерберг - засновник і розробник популярної мережі Facebook, наймолодший мільярдер в історії. В 2010 році він був визнаний людиною року за версією американського журналу Time. Як пояснює видання, він був обраний персоною року за те, що “об’єднав півмільярда чоловік і намалював карту соціальних стосунків між ними, створив нову систему обміну інформацією і змінив наше життя”.

В 2010 році число користувачів Facebook перевищило 500 млн. чоловік, а фігуру Цукерберга “міфологізував” Голівуд - восени 2010 року на екрани вийшов фільм “Соціальна мережа” про історію створення і розвитку Facebook.

Марк народився в сім’ї лікарів 14 травня 1984 року в місті Уайт-Плейнсі на південному сході штату Нью-Йорк.

Про те, що світ ділиться на програмістів і користувачів, Марк дізнався, коли йому виповнилося 10 років і він отримав свій перший ПК. Користувачі на комп’ютері працюють. Програмісти за допомогою комп’ютера змінюють світ. Після появи комп’ютера Марк відчув себе дорослим і від нової іграшки спочатку не відходив. Вже через пару місяців йому набридло просто гратися, і він почав читати книжки, вирішив навчитися чомусь кориснішому, а саме - програмуванню.

Читання пішло на користь. Програмні премудрощі Марк освоїв на відмінно і, ще навчаючись в школі, написав декілька програмок. Сам Цукерберг говорить, що він не хотів би відразу створювати щось глобальне, але радий би зробити купу прикольних дрібниць, і ось програма Synapse якраз відноситься до таких. Це був "розумний" mp3-плеєр, який уважно вивчивши переваги власника, здатний був генерувати підбірку музики самостійно, “вгадуючи”, які треки хазяїну захочеться почути саме зараз. Незвичайною програмою та самим Цукербергом зацікавилася Microsoft. Проте він відхилив пропозиції про купівлю Synapse, а потім ввічливо відкинув їх запрошення до співпраці. Ось так просто Марк відмовився від декількох десятків, а може, й сотень тисяч доларів, і роботи в одній з найбільших IT-корпорацій світу.

В університеті він навчався не дуже добре: пристрасть до програмування віднімала надто багато часу. Іноді підготовка до іспитів вимагала неординарних рішень, як, наприклад, в епізоді з 500 картинами на курсі з історії мистецтва. До іспитів залишалися два дні, і прочитати хоч щось про кожне полотно було неможливо. Цукерберг швиденько створив сайт, на кожній сторінці якого поставив по картині, і попросив однокурсників висловитися з приводу творів. Через дві години кожна картина обросла коментарями, і той іспит Марк склав на відмінно.

У внутрішній комп’ютерній мережі Гарварду був розділ, куди студенти викладали свої фотографії та особисті дані.

І тут Марку захотілося попустувати: він зробив програму, яка вибирала два випадкові обличчя і пропонувала порівняти, яке з них гарніше. Від охочих провести порівняльний аналіз не було відбою. До вечора першого дня сайт переглянули чотири тисячі чоловік. Коли число відвідувачів перевалило за двадцять тисяч, через перевантаження «впав» сервер. За це Марк отримав дисциплінарне стягнення. Але він вже тоді помітив, що такого роду речі викликають у людей бурхливий інтерес.

Проте основа майбутнього комунікаційного шедевра була вже створена. 4 лютого 2004 року Марк запустив соціальну мережу під назвою Facebook, яка була задумана як сайт для спілкування студентів Гарварду. Facebook став популярним серед студентів в основному із-за зручності самоорганізації по групах, курсах і групах за інтересами, які вже існували у ВНЗ. Відкриваючи Facebook можна було дізнатися, як і де відпочивають знайомі цього року, кому які дівчата подобаються і т.п.

Після запуску сайту, Цукерберг заявив пресі, що Facebook був створений лише за тиждень, а ця ідея просто визріла у нього в голові та була швиденько реалізована.

Дуже швидко соціальна мережа, створена Цукербергом, переросла межі Гарварду. І вже навесні 2004 в неї входили всі коледжі, які входили в асоціацію восьми найстаріших американських університетів. Користувачам пропонувалося розміщувати фотографії та будь-яку інформацію про себе - від наукових і творчих інтересів до гастрономічних і любовних переваг, та, насамперед, фотографії.

Серйозні й перспективні проекти на стадії активного розвитку, як правило, вимагають ґрунтовних вкладень. Але як показує життя - ці питання можна вирішити, якщо є цілеспрямованість.

Марк витратив на бізнес усі гроші, відкладені батьками на оплату його навчання, але для мегапроекту цього не вистачило. І тому Цукерберг вирушив в Силіконову долину, туди, де цікаві ідеї можуть отримати підтримку. І знову удача посміхнулася йому.

Одного разу він випадково зустрівся з Шоном Паркером, культовою фігурою Інтернету і одним з творців програми для обміну файлами Napster. Виявилось, що Паркер переїжджав в Пало-Альто, але в нього ще не було квартири. Марк і його друзі запропонували йому переночувати в них. Саме Паркер познайомив Цукерберга з Пітером Тилом, співзасновником платіжної системи PayPal. Досвідчений бізнесмен після п’ятнадцятихвилинної розмови погодився вкласти в проект 500 тисяч доларів. Цукерберг написав в університет заяву про безстрокову академічну відпустку, як свого часу зробив інший відомий гарвардський “неук” - Білл Гейтс.

В листопаді 2004 року число користувачів переступило за мільйон. Ще через півроку за допомогою Пітера Тила компанії вдалося отримати серйозні кошти -12,7 мільйони доларів від Accel Partners. Восени 2005-го нараховувалося вже більше 5 мільйонів активних клієнтів.

У 2006 році Цукербергу стали надходити перші пропозиції про купівлю проекту. Спочатку суми були незначні, але досить швидко почали збільшуватися. Пропонували 750 мільйонів доларів, але Марк відмовився і заявив, що це втричі менше тієї суми, про яку можна було б вести серйозні переговори. Пізніше, на вже згаданих переговорах з Yahoo, йшлося про мільярд, але Цукерберг знову сказав “ні”. Чутки стверджують, що була ще й пропозиція від Google, і вони давали більше, але Facebook залишився в Марка, а чутки залишилися чутками.

Сайт, тим часом, обростав не лише людьми, але й новими сервісами, як вдалими, так і відверто провальними. На сайті випробували різні методи впровадження контекстної реклами. Траплялися, у зв’язку з цим, і скандали, зокрема ті, що стосуються приватності даних і неможливості остаточно видалити свій акаунт.

Роком змін для Facebook став 2007 рік. Спершу Microsoft придбав 1,6% акцій компанії за суму 240 млн. доларів. Нескладно підрахувати, що в розумінні Microsoft повна вартість компанії Facebook дорівнює 15 мільярдам.

У 2009 році кожен отримав можливість створювати для Facebook нові ігри, гороскопи, календарі чи щось інше. До речі, тепер на сайт щодня додається більше 140 новинок.

Запуск проекту супроводжувався скандалом. Через шість днів після відкриття сайту студенти старших курсів брати Кемерон і Тайлер Уінклвосси і Девид Нарендра звинуватили Цукерберга, що той вкрав їх ідею. Вони стверджували, що в 2003 році найняли Цукерберга, щоб той завершив створення соціальної мережі HarvardConnection.com. За їх словами, Цукерберг не передав їм результати своєї праці, а сам скористався отриманими від них напрацюваннями для створення Facebook.

Пізніше брати Уінклвосс і Нарендра подають до суду, але суд відхиляє їх позов. Вони виявляються наполегливими і подають ще один позов. Другий суд проводить експертизу початкових кодів, щоб зрозуміти, чи були вони дійсно вкрадені. Але результати експертизи не були оголошені: в 2009 році Цукерберг погодився виплатити 45 млн. доларів компанії Connec-tU в рамках процедури досудового врегулювання. Після цього справа була закрита. До того моменту ConnectU нараховувала менше 100 000 користувачів, а Fac-ebook мала аж 150 млн.

Отримавши статус мільярдера, сам Цукерберг не змінив свій спосіб життя. Він наймає квартиру з мінімумом зручностей в Пало-Альто, де немає навіть ліжка, і спить на матраці на підлозі. Дорогу до роботи долає пішки чи на велосипеді. Улюблений зовнішній вигляд - джинси, майка та сандалі. Але для поїздок на такі серйозні заходи в нього є пристойний костюм. Його подругу звуть Присцилла Чен.

Дух молодого засновника відбивається і в штаб-квартирі Facebook. Три будівлі виглядають пристойно і сучасно, але образу студентського гуртожитку не втратили. Недбало одягнені службовці, число яких вже перевалило за 400 чоловік, на роботі з’являються лише після обіду, але і затримуються на ній до півночі. Щоб побут не заважав творчості, харчування, прання одягу та інші послуги надаються прямо в офісі, причому безкоштовно.

Прагнення засобів масової інформації дізнатися якомога більше про Марка Цукерберга, рідко закінчуються успіхом. Усе тому, що автор такого успішного проекту - особа надзвичайно потайна та недоступна. Якщо і трапляються зовсім короткі інтерв’ю, то в них молодий і талановитий діяч почуває перед камерою себе дуже незручно.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо