Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ІСТОРІЯ NINTENDO

Nintendo - знаменита японська компанія, що подарувала світу величезну кількість інноваційних ігрових пристроїв і культових персонажів, відомих кожному (ви, напевно, знаєте Super Mario?). Ця компанія була заснована ще в кінці позаминулого століття. І вже тоді вона була частиною ігрової індустрії. Проте мало хто знає, що цій компанії вже більше 120 років і що спочатку вона називалася Marufuku. Засновником цієї компанії в 1889 році став японець Фусадзіро Ямауті, який спочатку направив діяльність компанії на виробництво гральних карт.

При цьому на відміну від конкурентів Marufuku спочатку робила якісні карти, які розфарбовувалися вручну, а потім покривалися лаком. У 1902 році компанія почала виготовляти карти за західним зразком, які у той час були невідомі японцям (в Японії були свої карти, які абсолютно не підходили для класичних ігор, - Nintendo стала першою компанією, що принесла на ринок західні карти). Хід був зроблений, і вже скоро на компанію звернула увагу індустрія азартних ігор. Це був справжній ривок, який дозволив Ямауті значно підняти рівень прибутку. Стрімкий розвиток привів до того, що в 1907 році Фусадзиро приймає рішення про перейменування компанії, називаючи її Nintendo. Правда, це була лише перша з усіх численних змін назви компанії. Настане час, коли поряд із словом “Nintendo” буде прізвище засновника, потім його приберуть, але додадуть у кінці фразу “Playing Card Company”. Сучасну назву компанія отримала лише в 1963 році.

Дуже скоро Nintendo стає лідером на ринку. І в 1956 році Хіроши Ямауті, що був онуком засновника, відвідав США, щоб перейняти передовий досвід в управлінні компанією. З цієї поїздки він почерпнув багато чого, але, мабуть, найосновнішою стала ідея про те, що за допомогою ліцензування відомих персонажів можна стимулювати продажі. Пройшло кілька років після першої поїздки Хіроши в США, і він уклав контракт з компанією Disney. Наявність всім відомих персонажів на картах Nintendo значно збільшила продажі компанії.

В 60-і роки керівництво Nintendo шукатиме нові напрями розвитку. Компанія пробує себе на абсолютно різних ринках: складання пилососів, телемовлення, таксі, мотелі, закусочні. Всі ці напрями не стали успішними. А Nintendo витратила на них купу грошей. Втім, відразу ж за провалом послідував несподіваний успіх. Підрозділ Nintendo Games запропонував декілька цікавих розробок, що стали згодом хітами. З цієї миті діяльність компанії змінилася. Nintendo переходить від карт до простих іграшок.

Власне, іграшки, які перевернули історію Nintendo, були представлені талановитим інженером Ганпеєм Екоєм. Це один з найважливіших людей за всю історію компанії, оскільки саме з його ім’ям асоціюватиметься підйом Nintendo. В той час ним було представлено три досить цікавих іграшки: автомат для подачі бейсбольних м’ячів, незвичайна механічна рука і жартівливе пристосування для тестування рівня любові. Це були експериментальні проекти. Ніхто не вважав, що вони так швидко стануть основною діяльністю Nintendo.Але це сталося.

Звичайно, затримуватися на таких іграшках компанія не збиралася. Вже скоро стало ясно, що її основним напрямом стане розвиток дещо інших конструкцій - ігрових консолей для дому, ігрових автоматів і кишенькових ігрових пристроїв. Перший досвід в новому для себе напрямі виявився невдалим. У 1977 році Nintendo випустила свою першу ігрову приставку, яка з тріском провалилася на ринку. Через рік з’явився перший ігровий автомат від Nintendo, який так само, як і консоль не знайшов свого покупця. За декількома провалами, нарешті, послідував великий успіх. Компанія випустила культову портативну ігрову платформу Game Watch (в Україні вона була відома як “Електроніка”).

Game Watch - це невелика ігрова платформа, дуже схожа на сучасну Nintendo DS за своїм дизайном. Кожен екземпляр Game Watch поставлявся з вшитою в нього грою. Змінити гру на якомусь конкретному пристрої не можна - для цього треба купувати новий пристрій. Сам пристрій був досить простим і працював на батарейках. Це було дуже просто, але в той же час настільки цікаво, що відбою від покупців не було. На ті часи Game Watch виявилася феноменально успішною ігровою платформою. Було реалізовано більше 10 мільйонів екземплярів приставки. В цей же час компанія починає активно просуватися за межами Японії. В 1980 році була відкрита філія Nintendo в США.

Після першого успіху компанії послідував і другий. Талановитий інженер Шигеру Міямото вирішив переробити ігровий автомат Radar Scope. В результаті замість провального на той момент виробу вийшов нині легендарний Donkey Kong. Так, в 1981 році світ побачив одну культову гру і відразу двох нині легендарних персонажів. Окрім самого Donkey Kong в грі були присутнім Маріо.

Додаткову рекламу грі Donkey Kong’у зробив ще й той факт, що кінокомпанія Universal подала на Nintendo до суду відразу ж після того, як дізналася про цю популярну гру. Американцям здалося, що ім’я горили занадто нагадує King Kong, права на якого належали Universal. Абсурдний позов було програно. Nintendo отримала перемогу. Пройшло не так багато часу і Маріо вже став володарем свого власного ігрового автомата. Це був початок величезної серії ігор, яка може сьогодні похвалитися парою сотень мільйонів проданих копій.

На цей час в компанії вже були досить непогані позиції в двох напрямах. По-перше, портативна ігрова приставка Game Watch мала великий попит. По-друге, ігрові автомати компанії явно виправдовували витрачені на них гроші. Тепер справа була за третім напрямом - домашніми консолями. І в 1983 році на території Японії в продаж надійшла приставка Family Computer, відома у всьому світі як Nintendo Entertainment System (NES). Через два роки після появи приставки на ринку Японії, вона надійшла в продаж і в США. При цьому продажі в США, можна сказати, почалися не з нуля, оскільки під консоль вже було випущено величезну кількість різноманітних ігор (до цього моменту під приставку вже були випущені такі хіти, як Super Mario, Donkey Kong, Metroid, The Legend of Zelda, Castlevania та багато інших).

В кінці 80-х років Nintendo випустила ще один хіт - портативну ігрову приставку Game Boy. Вона була проста, але в той же час на значно перевершувала ту ж Game Watch. Як і в NES для ігор тут використовувалися картріджи.

До цього моменту Nintendo вже була одним з лідерів в галузі. Феноменальний успіх NES (в Японії було продано 32 мільйони копій, а в США приблизно 30) забезпечив компанію великою кількістю готівки, необхідної для виробництва інших приставок. При цьому варто відмітити, що серйозний відсоток доходу компанії складали самі ігри. Так, за час існування NES гри з серії Super Mario були продані загальним тиражем 68 мільйонів копій, тоді як The Legend of Zelda змогла набрати цілих 11 мільйонів. І всі ці ігри випускала сама Nintendo.

Game Boy і зовсім виявився унікальним пристроєм. Вся річ у тому, що він лідирував на ринку навіть після того, як усі конкуренти представили досконаліші моделі аналогічних приставок. Золоті роки компанії продовжилися і з виходом Super Nintendo Entertainment System. Приставка була ще краща. Одна проблема - на ринку з’явився реальний конкурент від компанії Sega. В цілому, за продажами Nintendo поки що залишалася лідером на ринку. Але всім ставало зрозуміло, що вже скоро можуть настати реальні проблеми. І вони настали.

Sega зуміла відвоювати частину ринку Nintendo. Але це був лише початок. У 1994 році компанія Sony представила світу свою нову консоль Play Station. Чи потрібно говорити, що Sony стала швидко наздоганяти Nintendo. Крім того, наступна консоль від Nintendo виявилася не такою успішною, як попередні моделі. По-перше, вона використовувала вже застарілі картріджи замість дешевших компакт-дисків. Підсумок закономірний: Sony продала більше 100 мільйонів копій своєї приставки, тоді як Nintendo змогла похвалитися лише 32 мільйонами.

Крім того, в компанії ще була провальна приставка Virtual Boy, яка взагалі не змогла досягти хоч трохи значущих продажів. Усе це не радувало керівництво. Ситуація дещо змінилася ближче до кінця 90-х, коли Nintendo змогла заробити непогані гроші на популярності покемонів. Але це був лише тимчасовий успіх, оскільки наступна консоль компанії під назвою Game Cube так і не змогла здобути попит мас.

Поступово Nintendo дійшла до того, що її продукти були цікаві лише справжнім фанатам компанії. А широкі маси обходили їх стороною. Здавалося, що єдине, що утримує Nintendo «на плаву» - це продажі Game Boy.

Але потім настало просвітлення - Nintendo представила портативну ігрову приставку DS, що митттєво стала популярною. За цим успіхом послідував ще один - вийшла приставка Wii, що перевернула весь світ і є консоллю, що на сьогодні найбільше продається. Wii, передусім, вразила усіх своїми незвичайними функціональними характеристиками і казуальним підходом до ігор. Це було якраз те, чого так бракувало багатьом гравцям.

Внесок компанії Nintendo в розвиток домашніх відеоігор важко переоцінити. Залишається лише захоплюватися далекоглядністю та цілеспрямованістю Nintendo, адже приставка не лише принесла компанії декілька мільярдів доларів, але і підняла ринок відеоігор на небачений рівень!

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо