Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ЯК ПЕРЕВІРИТИ СВОЮ ПАМ’ЯТЬ І УВАЖНІСТЬ?

Прочитайте дуже уважно наступний абзац.

Ви водій автобуса, в якому знаходяться п’ятдесят чоловік. Коли автобус зробив зупинку, з нього вийшло десятеро, а троє увійшли. На наступній зупинці з автобуса вийшли сім чоловік і увійшли двоє нових пасажирів. Автобус зробив ще дві зупинки, на кожній з яких виходили по чотири людини, але, якщо на першій з них увійшло троє, то на другій пасажирів не додалося. В цей момент автобус зупинився через технічні проблеми. Деякі з пасажирів поспішали і тому наважилися пройти пішки. В результаті вісім чоловік вийшли з автобуса. Коли технічна несправність була усунена, автобус під’їхав до останньої зупинки, на якій вийшли всі пасажири, які залишилися.

Тепер, не перечитуючи завдання, спробуйте відповісти на два питання.

Немає сумнівів в тому, що якщо вас запитати, скільки пасажирів залишилося в автобусі або скільки пасажирів вийшло на останній зупинці, ви негайно дасте правильну відповідь.

Але, якщо вас запитати: “Скільки всього зупинок зробив автобус”? Можна бути впевненим в тому, що небагатьом з вас вдалося вірно відповісти на це питання. Причина полягає в тому, що ви чекали почути питання про кількість людей. Тому ви зосереди-ли свою увагу на тому, скільки пасажирів входило і виходило на кожній зупинці. Тобто, ви були зацікавлені в тому, щоб підрахувати чи запам’ятати, скільки чоловік залишиться в автобусі. Проте, ви не думали, що кількість зупинок матиме якесь значення, то й уваги їм ніякої не приділили. Ви не були зацікавлені в тому, щоб рахувати зупинки, вони не фіксувалися у вашій думці, і тому ви не зуміли їх запам’ятати.

Якщо ви все ж відповіли на це питання, тому що були зацікавлені в запам’ятовуванні цієї інформації, то все одно, малоймовірно, що на наступне питання ви дасте вірну відповідь. Не заглядаючи знову в текст, скажіть, як звати водія автобуса?

Якби на початку тексту вас попросили б запам’ятати ім’я водія, то ви б запам’ятали його, оскільки в цьому були зацікавлені. Хочеться дізнатися відповідь на це питання? Перше слово завдання підкаже вам, хто є водієм, і на першому місці там знаходиться слово “ви”. Таким чином, вірною відповіддю на питання: “Як звуть водія автобуса”, буде ваше власне ім’я.

Випробуйте цей тест на своїх друзях, і ви самі переконаєтеся в тому, що лише дехто з них зможе вірно відповісти на питання про ім’я водія.

Цей тест перевіряє не стільки пам’ять, скільки спостережливість. Ви не зможете запам’ятати те, що ви не помітили; і дуже важко запам’ятати те, що не викликає у вас ніякого інтересу. Отже, виводимо правило для запам’ятовування: якщо хочете запам’ятати щось, ви в першу чергу повинні викликати в себе до цього цікавість. Змусьте себе сконцентруватися на тому, що ви хочете утримати в пам’яті. Спочатку вам потрібно буде робити над собою деяке зусилля; проте скоро ви помітите, що вам вже не треба примушувати себе виявляти цікавість до того, що потрібно запам’ятати.

Окрім наміру запам’ятати, допомагає також впевненість в тому, що ви зможете це зробити. Не кажіть собі: “В мене жахлива пам’ять” або “Я ніколи не зможу це запам’ятати», краще настроюйте себе: “Я легко це запам’ятаю».

Багато хто замислюється, чому йому нічого не вдається затримати в пам’яті, навіть при тому, що він записує всю інформацію, яку хоче запам’ятати. Той факт, що він записує, і є причиною, через яку людина її забуває або не запам’ятовує з самого початку. Намагайтеся вираз “Я забув” виключити з вашого лексикону. Краще говорити: “Я не зумів цього запам’ятати”.

Ви не зможете забути те, що по-справжньому запам’ятали. Якщо ви записуєте інформацію, щоб допомогти своїй пам’яті, або зі свідомим наміром запам’ятати її максимально точно, то в цьому немає нічого поганого. Проте, якщо ручка або папір служать вам замінниками пам’яті, то ви абсолютно ясно не зможете її поліпшити, а навпаки, ваша пам’ять погіршиться через те, що ви нею нехтуєте і не використовуєте.

Чому ви записуєте інформацію? Тому, що не хочете витрачати час і зусилля для її запам’ятовування. Будь ласка, пам’ятайте про те, що пам’ять любить, коли їй довіряють. Чим більше ви їй довіряєте, тим надійнішою та кориснішою вона стає. Записувати на папері все, що ви намагаєтеся запам’ятати, це означає йти наперекір усім правилам для зміцнення й поліпшення пам’яті. Ви можете втратити листок паперу, записник, але тільки не свої мізки.

Скільки батьків постійно скаржаться на жахливу пам’ять своїх дітей, які не можуть запам’ятати те, що їм розповідають в школі, і через це отримують погані оцінки. Це проблема не в пам’яті, а у відсутності інтересу. Доказом цього може служити той факт, що більшість дітей мають хорошу успішність, щонайменше, з одного предмета, навіть, якщо у них погані оцінки з інших.

Якщо школяр відчуває інтерес до якогось предмета, він добре запам’ятовує матеріал і отримує гарні оцінки. Якщо ж предмет не викликає у нього цікавості, він погано запам’ятовує і стає поганим учнем. Багато жінок скаржаться на те, що вони не можуть нічого запам’ятати, оскільки у них жахлива пам’ять. Ті ж самі жінки опишуть і згадають в найдрібніших подробицях, в що була одягнена їх подруга при зустрічі кілька тижнів тому. Якщо ви здатні в найдрібніших подробицях запам’ятати ті речі, які у вас викликають цікавість, то у вас хороша пам’ять. Це також доводить, що якщо ви почнете проявляти цікавість до інших речей, то зможете запам’ятовувати будь-яку інформацію. Вам необхідно настроїти себе так, щоб у вас прокинувся інтерес до запам’ятовування імен, дат, цифр, осіб, фактів - чого завгодно, і щоб ви відчували впевненість у своїй здатності їх запам’ятати.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо