Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ІСТОРІЯ КОМПАНІЇ PIXAR

Історія компанії Pixar, як і багатьох інших почалася з мрії. Мрії про комп’ютерну анімацію. Вона була в серцях двох молодих, але абсолютно різних за своїм способом життя людей - Еда Кетмела та Елві Рей Сміта. Проте ідея створити повноцінний анімаційний фільм, побудований на комп’ютерних технологіях, прийшла до них не відразу.

Хіппі з Нью-Йорка, Елві Рей Сміт, тривалий час шукав своє місце в житті. Він отримав прекрасну освіту в своєму місті, але робота професора не дуже подобалась молодому чоловіку. Він вважав її нудною. Та й сам спосіб життя в Нью-Йорку не зовсім підходив Сміту. Як справжній хіппі, та ще й прихильник обчислювальної техніки, він, звичайно, мріяв опинитися в Каліфорнії. Що, зрештою, й зробив.

Тут він влаштувався викладачем в університет Берклі, де за короткий час познайомився з великою кількістю комп’ютерних фахівців. Але головною стала дружба Сміта з Діком Шупом, співробітником дослідницького центру Xerox PARC. Дік зумів зацікавити Елві своєю роботою, після чого останній навіть відвідав дослідницький центр Xerox.

Сміт був людиною, яка захоплюється мистецтвом. Художником з професорською посадою. А тому немає нічого дивного в тому, що він відчував справжнє захоплення, коли побачив потужні комп’ютери Xerox, здатні працювати з графічними зображенням, світлом, тінями і багато іншим. У цей момент він зрозумів, чим хоче займатися в своєму житті.

Була лише одна проблема - Xerox не потрібні були нові співробітники. Проте, Елві був розумною людиною, яка відразу ж сподобалася команді. Він почав працювати в компанії неофіційно, а заробітну плату отримував, як відрахування на додаткові матеріали для роботи. Втім, це тривало недовго. Коли керівництво компанії Xerox дізналося про такий стан справ, рішення було прийняте негайно - відправити Сміта чимдалі з компанії.

З Едом Кетмелом Сміт познайомився, коли опинився на східному узбережжі США, в дослідницькому центрі на Лонг-Айленді, який був організований бізнесменом Олександром Шуре. Шуре закупив ряд потужних комп’ютерів, найняв людей, що відмінно розбираються в математиці та програмуванні, і сподівався рано чи пізно здійснити свою мрію - зняти повноцінний анімаційний фільм з використанням комп’ютерних технологій. Вже скоро Ед та Елві стали працювати разом.

Втім, не можна сказати, що молодих людей пов’язувала лише робота. Зовсім ні. Вони досить швидко здружилися, хоча й вели досить різний спосіб життя. Можливо, що їх об’єднала мрія про створення свого власного анімаційного фільму за допомогою комп’ютера. Проте комп’ютерної анімації в кінці 70-х років ще не було. Люди лише починали працювати над потужним комп’ютерами,програмним забезпеченням і технологіями, які згодом подарують світу величезну кількість якісних фільмів, що будуть збирати повні зали в кінотеатрах в усьому світі.

Незабаром у підприємця Олексія Шуре почалися фінансові проблеми. Він став позбавлятися від ряду своїх підприємств. Одним з них і стала компанія, що займалася дослідженнями в галузі комп’ютерної анімації. Всі люди та технології перейшли до талановитого голлівудського режисера Джорджа Лукаса, який був на той момент відомий світу як автор фільму “Зоряні війни”.

Коли Лукас придбав ці технології й команду працівників, було очевидно, що він вірить в майбутнє цифрових ефектів в кіноіндустрії. Але на той час Лукас приділяв цьому напряму незначну увагу. Це тривало аж до того моменту, поки Лукас не побачив фільм “Star Trek II: The Wrath of Khan”, який вразив Джорджа однією з сцен, створеною на комп’ютері його студією. З цієї миті він став активніше застосовувати комп’ютерну анімацію для створення своїх фільмів.

Лукас переживав у той час справжній творчий розквіт, перетворюючись поступово з кінорежисера в підприємця. На той момент він став володіти рядом кіностудій. Але на ниві успіхів в професійній діяльності Лукас терпів крах в особистому житті, де він готувався до розлучення.

Можливо, що головною проблемою Лукаса в цей момент став навіть не крах сім’ї, а той факт, що доведеться якимсь чином ділити свою імперію. За законом штату Каліфорнія все майно, яке подружжя нажило під час спільного проживання, мало бути розділене між чоловіком та дружиною порівну. А таким майном були всі компанії Джорджа Лукаса.

Іменитий режисер почав думати - від чого він може позбавитися, щоб виплатити своїй колишній дружині компенсацію, яка обчислювалася десятками мільйонів доларів. До таких активів відносилася і маленька компанія, що займалася дослідженнями в галузі комп’ютерної анімації. Її Лукас вирішив продати в першу чергу. Але була одна проблема - ціна в 30 мільйонів, яку запросив за студію Джордж, не влаштувала жодного з покупців. Найнаполегливішим виявився Стів Джобс, не так давно звільнений з Apple Computer. Стів довгий час вичікував, після чого пішов на рішучі переговори з Лукасом, який втратив будь-яку надію на продаж студії. В результаті Стів отримав студію за 10 мільйонів доларів.

Після купівлі компанії її назвали Pixar”.92% акцій дісталися самому Стіву Джобсу, а по 4% отримали Ед Кетмел і Елві Рей Сміт, які стали займатися безпосереднім керівництвом. Втім, Pixar тих років зовсім не нагадувала сьогоднішню компанію. Стів Джобс вважав, що основний прибуток компанія отримуватиме від продажу комп’ютерів і програмного забезпечення, але ніяк не від створення власних анімаційних фільмів.

Першим серйозним проектом компанії став Pixar Image Computer - потужне рішення, яке коштувало близько 200 тисяч доларів. Компанії вдалося укласти ряд угод, які принесли певні кошти, але в цілому вже тоді був зрозуміло, що цей підрозділ буде збитковим. Стів і команда просто не могли знайти постійний попит на такі дорогі та складні з технічної точки зору рішення. Наприклад, компанія не змогла продати партію комп’ютерівряду медичних установ багато в чому через те, що поводитися з технікою PixarImage Computer було досить складно. А клієнти не хотіли витрачати свій час на навчання.

Торгові представництва Pixar були відкриті в 7 містах США. Був найнятий значний персонал, який повинен був продавати комп’ютери. Але успіху ця справа так і не принесла.

Слід сказати, що Стів Джобс ніколи не витрачав багато часу на Pixar. Зазвичай він брав участь 1 раз на місяць у зборах, на яких намічалося фінансування компанії на майбутній місяць. Ці зустрічі були справжнім випробуванням для Елві Сміта та Еда Кетмела, які доводили важливість усіх підрозділів Pixar, тоді як компанія була цілком і повністю збитковою протягом багатьох місяців.

Але справжньою зіркою Pixar судилося стати зовсім не бізнесменам і технарям - ним став аніматор Джон Лассетер. Саме він зумів реалізувати, як ніхто інший комп’ютерний світ, додавши до нього емоції. Режисер і аніматор, сценарист і просто хороша людина - ось хто такий Джон Лассетер, який врятував Стіва Джобса у момент фінансової кризи.

Одним з перших мультфільмів Pixar став “Andre and Wally B”, який тривав лише 90 секунд, але здобув величезний успіх серед людей, що розбираються в технологіях. З цієї миті фільми Pixar стали однією з найголовніших подій на конференції Siggraph, що об’єднує усіх людей, які цікавляться комп’ютерноюанімацією.

Перші мультфільми компанії удостоїлися ряду премій, і загалом сподобалися глядачам. Але, на жаль, у Стіва Джобса були серйозні фінансові проблеми. Крім того, справи в Next, яким Стів керував паралельно, йшли не дуже добре. Елві Рею Сміту та Еду Кетмелу було зовсім не просто вибити кошти на розробку нового анімаційного мультфільму.

Вмовити Джобса вдалося після того, як вони пояснили йому, яким чином цей мультфільм підніме продажі нового програмного пакету компанії під назвою Render Man. Фільм став справжнім хітом. “Олов’яна іграшка” була номінована на Оскар, справила величезне враження на студію Disney, і змусила весь світ говорити про компанію Pixar в захоплених тонах.

Ну а продукт Render Man приніс хороші прибутки компанії. Цей продукт використовувався при розробці спецефектів до таких популярних фільмів, як “Володар Кілець”, “Титанік”, “Матриця” та інші.

Подальша історія Pixar була майже цілком і повністю успішною. За рядом невеликих виключень, одним з яких став конфлікт Стіва Джобса та Елві Сміта, в ході якого останній залишив компанію. А причиною конфлікту було те, що Сміт під час однієї з нарад не погодився з думкою Джобса, чим просто розлютував свого колегу. В 1995 році Pixar спільно із студією Disney випустила свій перший фільм “Історія іграшок”, який став дуже популярним, зробивши справжню революцію. Про Pixar почав говорити весь світ. Компанія повністю переорієнтовувалася на створення анімаційних мультфільмів. За останні 17 років тут були створені такі відомі мультфільми, як «Пригоди Фліка», «Корпорація монстрів», «У пошуках Немо», «Суперсімейка», «Тачки», «Рататуй», «Вгору». Зараз студія Pixar є повноправною частиною The Disney Company.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо