Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

РОБОТА ДЛЯ СТУДЕНТІВ - ІНТЕРВ’ЮЕР

Слово «інтерв’юер» в перекладі з англійської мови означає дослідник, який проводить цілеспрямовану бесіду та отримує відповіді на питання, передбачені програмою дослідження.

Традиційно вважається, що кращий час для додаткового заробітку - літо. Але в будь-яку пору року ви цілком можете прийняти участь в проведенні різних соціологічних опитувань.

Соцопитування - важлива частина дослідження інтересів і думок населення з різноманітних питань: від політичних пристрастей до кулінарних переваг. Восени часто відбуваються різні вибори та перевибори. Тому в цей час проводиться особливо багато опитувань на політичні теми, а це означає, що знадобиться багато інтерв’юерів. Опитування ж про комерційні переваги проводяться регулярно - і ви можете мати стабільний додатковий заробіток.

Правда, не дуже великий. Працюючи інтерв’юером за сумісництвом з іншою роботою чи навчанням ви, звичайно, зможете опитати значно менше людей, ніж якби ви присвячували цій роботі повний день. Оплата проводиться по заповнених і перевірених анкетах, і може дуже відрізнятися навіть у одного роботодавця залежно від складності анкет, терміновості роботи та інших факторів. Заробляти собі на життя соцопитуваннями можна лише працюючи повний день. І все одно цей заробіток навряд чи зможе перевищити розмір мінімальної зарплати.

Хто надає роботу інтерв’юера?

Як правило, спеціалізовані соціологічні компанії. Можуть також знадобитися інтерв’юери і великим фірмам, які орієнтуються на масового споживача і мають хорошу маркетингову службу.

Як працює інтерв’юер?

Найчастіше, ходить по вулиці з пачкою анкет і «пристає» до всіх підряд з проханням відповісти на декілька питань. Або ж не до всіх підряд - для деяких досліджень замовникові потрібна думка певної категорії людей. Буває й так, що в особливо точних дослідженнях вам заздалегідь дають список адрес людей, яких треба опитати.

Де інтерв’юер шукає своїх “жертв”?

На соціологічній мові людей, яких опитують, називають респондентами. Отже, респонденти - це всі ті люди, які ходять по вулицях, працюють, роблять покупки в магазинах, відпочивають чи просто сидять удома. На вулиці прості громадяни рідко погоджуються просто так стати вашими респондентами. На роботі - за обставинами, як втім і на відпочинку чи вдома.

Коли працює інтерв’юер?

Найчастіше тоді, коли це зручно йому. Слід врахувати, що для когось продуктивнішим виявляється робочий час, а комусь зручніше працювати ввечері. А, взагалі, опитування краще проводити ввечері чи у вихідні дні, тому що люди в цей час переважно знаходяться вдома.

Що потрібно для роботи інтерв’юером?

Інтерв’юер повинен мати зовнішність (а також, бажано й голос), які вселятимуть довіру, і хорошу витривалість - декілька годин на день вам доведеться постійно проводити на ногах. До особистих якостей, життєво необхідних інтерв’юерам, відразу слід віднести терпіння, наполегливість, доброзичливість, почуття гумору, почуття міри та бажання спілкуватися з людьми.

Інтерв’юерам-жінкам працювати набагато простіше (їм більше довіряють), але чоловікам - безпечніше. Один інтерв’юер отримує більше грошей і представляє меншу потенційну небезпеку в очах опитуваних, але в парі працювати простіше й технічно, й морально. Вирішуйте самі, але пам’ятайте, що втрьох ходити на опитування - це вже занадто, а поквартирне опитування в такому випадку приречене на провал. Майже ідеальним варіантом команди інтерв’юерів вважаються чоловік і жінка віком 30-35 років, але це зовсім не обов’язково.

Порядок роботи.

Ви вважаєте, що вас це повністю влаштовує? Тоді - вперед за товстою пачкою анкет. Насамперед, поцікавтеся, коли настає останній термін здачі матеріалу (після якого за ваші анкети не лише не заплатять, але можуть і штраф взяти за зрив роботи), яке коло респондентів має бути опитане і тільки після цього беріть матеріали. Не соромтеся спершу взяти зовсім небагато анкет. Спочатку спробуй те свої сили і дізнайтеся, який об’єм роботи ви реально зможете ви конати, наприклад, за один день. А пізніше можна буде взяти більше анкет.

Потім уважно ознайомтеся з листом-опитуванням. Принципової відмінності між ними немає, анкета строгіша та заповнюється зазвичай респондентом, лист-опитування припускає, як правило, розгорнуті відповіді на поставлені питання і вашу фіксацію цих відповідей. Якщо Вам щось незрозуміло - обов’язково попросіть пояснити це. Особливо стосується цей момент різноманітних термінів, які складачі анкет використовують цілком природно, але ваші респонденти можуть їх не знати. Складіть для себе (хоч би подумки) спрощений варіант анкети, в якому всі терміни та складні словесні конструкції замінені простими й чіткими. Бажано спочатку «випробувати» анкету на добре знайомій людині, щоб побачити, де у вас виникають труднощі та, які моменти обов’язково потребують роз’яснення. І майже ідеальним варіантом було б ваше хороше знайомство з предметом опитування.

Дізнайтеся, де саме ви проводитимете опитування. Чи буде це поквартирне опитування в певному мікрорайоні, або ж ви просто блукатимете вулицями міста, чи проводитимете опитування серед ваших друзів, приятелів і знайомих, яким без проблем можна роздати анкети. Врахуйте кількість потенційних респондентів в цьому місці в той час, коли ви там працюватимете, і не забудьте про кримінальну обстановку у вибраному вами мікрорайоні.

Отже, почали! Ви акуратно одягнені, на ногах у вас - зручне взуття, в руках - пакет з анкетами та декількома перевіреними кульковими ручками. Ви повні оптимізму і бажання працювати.

Найзручніше опитувати респондентів за місцем їх проживання - в стінах свого будинку люди себе почувають набагато впевненіше, легше йдуть на контакт, у них більше вільного часу (але не варто цим зловживати). Крім того, в одній квартирі можна знайти декількох респондентів.

Людина на вулиці швидше за все куди-небудь поспішає, в неї найчастіше не знаходиться часу для відповіді на декілька ваших питань. Це в меншій мірі стосується тих, хто просто гуляє, але й вони цінують свій відпочинок значно більше, ніж ваше опитування. Безумовно, не рекомендується звертатися з розпитуваннями до жінок з маленькими дітьми чи ділових людей.

Якщо людина сидить на лавочці в дворі та не зайнята якою-не-будь справою, то вона, безумовно, ваш клієнт. Особливо це стосується літніх людей (знову-таки, якщо в анкеті немає обмеження за віком, зайнятістю чи прибуткам).

Корисна порада: літні люди - ваші найкращі помічники в опитуванні. Вони охоче відповідають на питання анкет і часто можуть порадити, кого в їх будинку можна потурбувати з питаннями, а з ким краще не зв’язуватися.

Опитувати людей на робочому місці досить складно. Це може відволікати їх від роботи та бути негативно сприйнято їх начальством. Краще опитувати працівників невеликих магазинів, майстерень і т. п., причому тоді, коли вони безпосередньо не зайняті. Якщо ж є дозвіл начальства(а ще краще - рекомендація), то опитування можна проводити в організації будь-яких розмірів. Витрати часу та сил на таке опитування мінімальні, а результат - максимальний. Тому постарайтеся згадати хоч би пару знайомих керівників, до яких можна звернутися з подібним проханням.

Удачі! І наприкінці - декілька загальних порад. Намагайтеся говорити коротко і зрозуміло. Використовуйте лише ствердні фрази без заперечення за типом “Не могли б ви”?, тому що відповідь на таку фразу напрошується сама: “Ні, не можу”. Будьте коректні та ввічливі в будь-якій ситуації. Звертайте менше уваги на неминуче буркотіння і лайку на вашу адресу. І будьте уважні до людей.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо