Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

СЕМ УОЛТОН - ВЛАСНИК МЕРЕЖІ МАГАЗИНІВ WALL-MART

В одному з попередніх номерів нашої газети ми писали про братів Альбрехтів, геніальних роздрібних торговців з Німеччини. Секрет їх успіху, якщо пам’ятаєте, простий. Вони враховували потреби рядового покупця та задовольняли їх. Тобто вони враховували “людський фактор”. І це дозволило їм увійти до першої десятки найбагатших людей планети. Ви можете подумати, що це випадковість, ланцюг щасливих збігів, везіння. І будете неправі.

В США, приблизно в один час з ними, аналогічною роздрібною торгівлею займався їх ровесник - Сем Уолтон. І досяг таких же феноменальних успіхів. Більше того, розділивши своє величезне багатство на частини, він заповів його своїм дітям і дружині. І, вступивши у володіння спадком після смерті Уолтона, всі вони увійшли до десятки найбагатших людей Землі. Ким же була ця феноменальна людина?

Народився майбутній “король торгівлі” в маленькому містечку Кінгфішері, в штаті Оклахома, в 1918 році. Про дитинство його відомо мало, а сам він був не схильний до спогадів про нього. Батьки його часто сварилися і взагалі погано ладнали один з одним. Тому Сему часто доводилося набиратися життєвої мудрості у «вуличних університетах». Він пропадав то на стадіоні, то в товаристві скаутів. І з дитинства добре вивчив два уроки: досягти чогось можна лише завзятістю, і допомагає в цьому посмішка.

На початку 1940-х років Сем закінчив університет штату Міссурі (де отримав ступінь бакалавра бізнесу) і розпочав трудову діяльність. Працюючи у фірмі “Claremore”, він закохався в співробітницю - Елен Робсон і в 1943 р. одружився з нею. Це був вдалий вибір.

Йшла Друга світова війна й Сема забрали до армії. Не можна сказати, що він зазнав військових поневірянь, але послужити довелося. Оскільки лікарі виявили в нього хворобу серця, а військові чиновники - досвід роботи в торгівлі, його призначили інтендантом авіачастини. А там і війна закінчилася.

Повернувшись в рідні краї, і почуваючи себе героєм, Сем вирішив взяти в тестя кредит в сумі 20 тис. доларів. Зайнявши в родичів ще 5 тис., Сем і Елен відкрили на ці гроші в Ньюпорті (штат Арканзас) магазинчик, який належав до відомої на той час торгової мережі “Ben Franklin”.

Магазинчик Уолтонів був сміхотворно малий навіть для Ньюпорта з його 4 тисячами жителів. Єдиний великий магазин в місті належав містерові Стерлінгу. Конкурувати з ним, здавалося, марно. Але це лише здавалося. Сем твердо знав: завзятість і приваблива посмішка здатні багато чого змінити.

Він особисто зустрічав кожного відвідувача на порозі та демонстрував таку привітність, неначе бачив довгождану, дорогу та близьку людину. Він спілкувався з ним так, ніби виключно заради нього й відкрив свій магазинчик. Він годинами говорив з кожним клієнтом про усе на світі. Без втоми розповідав про свого сина Робсона та сімейні справи.

І менш, ніж через рік похмурий Стерлінг змушений був поступитися Сему Уолтону покупцями, а також і пальмою першості в усіх фінансових справах.

Успіх надихнув. Позичивши знову грошей, Сем розширив торгівлю: придбав лоток з морозивом. Тепер він відчув справжній діловий азарт. Довгі дитячі черги, що з’явилися, за морозивом приносили йому велике задоволення.

Через п’ять років маленький магазинчик Уолтонів перетворився на найприбутковішу торгову точку мережі “Ben Franklin”. І власника цієї торгової марки почала мучити заздрість. Він вирішив, що справа зовсім не в стараннях продавця, а в бренді. Коли підійшов черговий термін продовження контракту на оренду торгової площі, власник відмовив Сему.

Цей поворот долі здався Уолтонам настільки образливим, що вони залишають Ньюпорт і переїжджають в містечко Бентонвілл в цьому ж штаті Арканзас. Вирішили почати з нуля, на новому місці. І хоча труднощів спочатку було багато, завзятість, наполегливість і цілеспрямованість допомогли Сему все подолати.

Окрім незмінної привітності він проклав дорогу до серця покупців ще одним нововведенням. Він всіляко намагався робити знижки на свій товар. Притому, це була не сезонна акція. Сем знижував ціни негайно, як тільки йому вдавалося купити товар гуртом і дешевше. Тобто він, незалежно від братів Альбрехтів, прийшов до такого ж методу приваблення покупців. І народ це оцінив. Покупці масово пішли до Уолтонів. Це була чергова перемога.

Протягом десяти років Сем відкрив ще дев’ять магазинчиків у своєму штаті та в Міссурі. Вдосконалюючи свій бізнес, він постійно вчився, вивчаючи теорію торгової справи. В частих поїздках по всій країні він спостерігав, як різні люди будують процес торгівлі, аналізував їх успіхи та провали. “За все своє свідоме життя я не можу пригадати жодного дня, коли б я не думав про те, як краще виставити товар і продати його”, - згадував пізніше він.

Накопичений досвід допомагає йому зміцнювати свій бізнес. “Де б ми не були, - згадує його дружина Елен, - якщо на нашому шляху траплявся магазин, ми зупинялися, і Сем розглядав його та заходив всередину”. І ця пристрасть до дослідження чужого досвіду переслідувала його усе життя.

Весь час він вдосконалював свій головний винахід: це магазини роздрібної торгівлі, товари, що продають, з щоденною знижкою! І люди знали: не варто чекати сезонних розпродажів, а потрібно йти до Уолтонів. Там - завжди знижка!

Головне гасло мережі магазинів Сема Уолтона: “Розпродаж - щодня, знижені ціни - завжди”! Сам Сем не раз признавався, що успіх цієї простої ідеї : “Завжди низькі ціни” - став несподіваним і для нього самого. Ця головна ідея завоювала серця покупців і допомогла його компанії досягти неймовірних успіхів. Уперше в історії американського бізнесу торговій компанії вдалося довести об’єм продажів до 1 млрд. доларів менше, ніж за 20 років!

Іншим винаходом стала ідея відкривати супермаркети на околицях, в спальних районах. Тут починати було легше з кількох причин. Ціни на нерухомість завжди нижчі. Земля, на якій будувалися магазини і приміщення, які орендували під них, були дешевші, ніж в центрі міст, особливо великих. До того ж конкуренція тут менша, і покупці не такі вимогливі.

Відчувши свою силу та впевненість, Сем починає реалізацію багатопланового і довготривалого проекту розвитку своєї торгівлі. В серпні 1962 року на околиці міста Роджерса (в штаті Арканзас) Уолтон відкрив супермаркет під назвою “Waltons Five & Dime”. керівництво цим магазином він довірив своєму братові Баду. Через 5 років, в 1967 році, в нього були вже 24 магазини, а об’єм продажів досяг 12 млн. доларів. Сем залишається вірним вибраній стратегії, і вона його не підводить. Він сам їздить закуповувати товар, і не боїться ризикувати та втрачати, оскільки впевнений, що доб’ється успіху.

Пізніше, в мемуарах Сем Уолтон сформулював свої універсальні 10 заповідей успіху.
- Будьте віддані бізнесу.
- Діліться прибутком з партнерами (так він називав персонал магазину).
- Мотивуйте партнерів.
- Обговорюйте з партнерами проблеми.
- Цінуйте те, що роблять партнери.
- Святкуйте успіх.
- Вислуховуйте кожного партнера.
- Передбачайте бажання клієнтів.
- Контролюйте витрати.
- Пливіть над течією.

Зверніть увагу, що половина з цих заповідей стосуються партнерів. Під ними Сем розумів працівників своїх магазинів. Він намагався як можна частіше спілкуватися з ними і вимагав того ж від членів ради директорів компанії.

Доброзичливість Уолтона до людей була не показною, а щирою. Характерно, що свою добродійність він ніколи не афішував. Проживши все життя в невеликих провінційних містечках, він добре знав їх проблеми. Будуючи новий магазин, він примушував своїх співробітники дізнаватися адреси місцевих добродійних фондів. З тим, щоб робити потім внески.

В 1992 році Уолтон видав свою автобіографію “Made in America: My Story”. Вона швидко стала бестселером і викликала такий резонанс, що його заслуги перед американцями вже не можна було проігнорувати. А в березні 1992 року президент США Джордж Буш вручив Сему Уолтону медаль Свободи. В цьому ж році Сем Уолтон помер.

Справа Сема Уолтона живе та процвітає. Сьогодні ця “імперія” налічує понад 4 тисячі магазинів, розкиданих по всьому світу, з щоденним 70-тисячним асортиментом товарів. Вона - видатний у світі оператор роздрібної мережі - займається роздрібними продажами іграшок, електроніки, фармацевтичної продукції, взуття, текстильної продукції та ін.

Загальний об’єм продажів перевищує 200 млрд. доларів на рік. Магазини “Wal-Mart” обслуговують більше 100 мільйонів покупців в тиждень. В наші дні, за твердженням газети “Файненшл Таймс”, - це найбільш шанована компанія світу, символом якої стала широка посмішка веселої людини.

Отже, цінуйте людину, її посмішку, любіть свого клієнта так, як любив його Сем Уотсон і ви побачите, що ваші справи підуть в гору!

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо