Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ЯК ПІДГОТУВАТИ ДИТИНУ ДО НАВЧАННЯ ЗА КОРДОНОМ?

Кількість українців, що виїжджають для отримання освіти за кордон (найбільше – в Польщу) з кожним роком збільшується, причому цікавість до бакалаврату не поступається цікавості до магістерських програм. Зараз багато батьків переконується в тому, що отримання європейського диплому – це не показник престижу, а можливість дати дитині знання «для життя», отримання яких в вітчизняних університетах під питанням. Та як наважитися відпустити неповнолітню дитину (16-17 років) за кордон? Як підготувати майбутнього студента до життя без мами й тата?

По-перше, потрібно розвивати в дитині самодисципліну й відповідальність. В європейських закладах освіти студентам надаються всі можливості для успішного навчання, вдосконалення особистих якостей, фізичного та культурного розвитку. Цьому сприяє все: і відмінна інфраструктура (обладнані аудиторії, сучасні лабораторії та комп’ютерні класи, бібліотеки, спортивні й музичні зали, басейни і т.п.); і відкритість викладачів; і готовність персоналу прийти на допомогу в скрутному становищі. Від студента вимагаєть ся лише одне – повна са мовіддача для навчання в міру своїх сил та зді- бностей, участь в житті закладу та прийняття існуючих там пра вил поведінки.

Для дітей, що зна ходяться вперше в житті далеко від батьків, іноді це складна задача, адже є спокуса «просачку-вати», а батькам пояснити незадовільні результати суворістю вчителів, упередженим ставленням чи нерозумінням того чи іншого предмету. Тому кожна дитина, що збирається навчатися за кордоном, повинна розуміти, що від неї очікують серйозного дорослого ставлення до навчального процесу і студентського життя. Молода людина повинна чітко розуміти, що від старанного навчання сьогодні залежить подальша кар’єра, а європейська освіта – це шлях до шенгенсько-го рівня життя.

Перше, що відмічають наші студенти, вступивши в іноземні ВНЗ, – це абсолютно інший стиль викладання і спілкування викладача з дітьми. За кордоном наставник – це партнер, мета якого – разом з студентом досягнути кращих результатів. Викладачі не підносять себе на недосяжну височину, не встановлюють бар’єрів, заохочують запитання та конструктивні дискусії. Думка кожного студента сприймається серйозно і є важливою, на помилки вказують тактовно та ненав’язливо. Велика увага приділяється Індивідуальному підходу до кожного студента. А в навчальному процесі головна роль відводиться критичному мисленню людини.

Тут не буде «зубріння» чи бездумного переписування лекцій, заохочуються нестандартні шляхи розв’язання проблеми. Викладачі намагаються розвинути в студентах ораторські здібності, під час дискусій кожний повинен навчитися відстоювати свою точку зору, навести переконливі докази і виступити публічно, підготувати презентацію – така практика безперечно допоможе в подальшому житті. Тут заохочують дитину до критичного нестандартного мислення, відкривають їй очі на непотрібне витрачання часу на переписування чужих думок, вимагають гарного викладу своїх думок (нехай в обсязі п’яти речень) замість списаного твору з Інтернету.

Багатьох батьків насторожує в західних освітніх закладах можливість самостійного вибору предметів для вивчення. Такий підхід дуже відрізняється від нашої системи освіти. Європейська система передбачає обов’язкові предмети навчальної програми та предмети «на вибір» відповідно до побажань та вподобань студента. Потрібно зазначити, що в студентів є можливість не лише обирати предмети, але й викладачів. Тому до вибору цих предметів студент також повинен бути готовим, підходити до цього свідомо, не орієнтуючись на модні чи легкі напрямки, або на «добрих» викладачів. Звичайно, бажано, щоб студент уже знав, чим би хотів займатися в майбутньому.

Питання мови також є одним з головних при підготовці дитини до навчання за межами рідної країни. Більшість іноземних ВНЗ не вимагає досконалого знання мови на момент вступу. Багато університетів для своїх іноземних студентів проводять адаптаційні інтенсивні курси іноземної мови перед початком навчання. Якщо дитина вступає на технічну спеціальність і має гарні здібності до мов, то можна впевнено сказати, що такого місячного курсу буде достатньо. Якщо ж вибрана гуманітарна спеціальність, то краще розпочати вивчення мови завчасно. Найкраще це зробити на мовних курсах, яких багато проводиться влітку. Спілкування з носіями та перебування в мовному середовищі – це найкращий стимул для оволодіння мовою.

Звичайно, говорячи про підготовку дитини до самостійного життя, неможливо обійти увагою фінансові питання. Неповнолітній повинен вміти планувати свій бюджет, розраховувати витрати і не просити щомісячного збільшення грошових надходжень від батьків. Дуже добре, якщо дитина має власне бажання знайти посильний підробі-ток, якщо це дозволяє студентська віза. Так роблять багато наших студентів, починаючи з другого курсу навчання за кордоном.

Окрема тема, це – побут. Непоодинокі випадки, коли дитина досконало володіє мовою, блискуче навчається, є свідомою і мотивованою, але… не вміє приготувати собі вечерю чи випрати білизну. Якщо батькам не байдуже здо-ров’я нащадка, то радимо в процесі підготовки дитини не пройти повз теми особистої гігієни, здорового харчування та шкідливості фастфуду.

Психологічна готовність дитини насамперед визначається психологічною готовністю батьків, тобто, саме батьки повинні розуміти, що не матимуть змоги щотижня відвідувати свою дитину і вирішувати замість неї всі проблеми. Купівля продуктів, ремонт взуття чи комп’ютера, загублений телефон, конфлікт в гуртожитку чи лікування застуди – це все повинно вирішуватися на місці, безпосередньо студентом. Батькам же залишиться лише підбадьорювати, розраджувати, мотивувати свого студента до навчання та з нетерпінням очікувати на канікули додому.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо