Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ЯК ВІДСТОЮВАТИ СВОЮ ТОЧКУ ЗОРУ

Вміння наполягти на своєму – це вміння відстоювати свою точку зору, свої права та боротися за виконання своїх бажань. Користуючись цим умінням, ви будете почувати себе краще, зможете усвідомити, чого саме ви хочете, навчитеся висловлювати вголос свої бажання, проявляти наполегливість в розумних межах, не дозволяти іншим маніпулювати вами і належним чином відповідати на критику на вашу адресу.

Отже, як відстоювати свою думку?

1. Перше, що потрібно, твердо розуміти, що ваша власна думка має право на існування. Незалежно від того, підтримується вона іншими, чи ні. Думка, яка народилася у вашій голові, оригінальна, тобто відрізняється від думок інших людей. А все несхоже викликає недовіру. Будь-яка людина, яка несе власну ідею, повинна зробити крок вперед, і бути готовою до того, щоб відстоювати свою ідею.

2. Вміння наполягти на своєму передбачає і знання того, на що ви, як особистість, маєте право. Наприклад, ви маєте право просити про те, що хочете мати, маєте право на вибір і на те, щоб сказати “ні”. Крім того, ви маєте право бути самостійною особистістю і приймати себе таким, яким ви є насправді, з усіма вашими недоліками.

3. Будь-яку думку, що зустрілася на вашому шляху, варто сприймати лише як думку, яка піддається обговоренню. І думку будь-якої людини, якою б авторитетною вона б не була, треба сприймати не як беззаперечну істину, а лише як думку звичайної людини, яка може помилятися.

4. Будь-яку суперечку, будь-яку дискусію варто сприймати як можливість обговорити вголос свою ідею, перевірити, наскільки ви можете зробити її в очах інших людей вагомою. Це дуже вам знадобиться при подальшій реалізації ідеї, коли треба буде переконувати та захоплювати клієнтів і партнерів.

5. Щоб зуміти наполягти на своєму, потрібно вдосконалювати своє мистецтво спілкування. А воно включає чітке усвідомлення своїх запитів, тому що в людей у більшості випадків формуватиметься таке ставлення до вас, на яке ви самі напрошуєтесь. Отже, найкраща манера спілкування повинна ґрунтуватися на повазі до себе та до інших. Самоповага означає, що від вашої поведінки в тій чи іншій ситуації залежать ваші шанси на успіх. Якщо ви втратите контроль над собою, то дуже ймовірно, що суперечку програєте.

6. Щоб відстояти свою точку зору важливо знати основи психології та принципи контакту, вміти себе пристойно поводити, особливо в ході дискусії. Перший крок в можливій дискусії - це вивчення психології опонента. Перш за все потрібно визначити його ціннісні орієнтації, які проявляються в його ідеалах, потребах, інтересах, цілях. Лише розмовляючи “на рівних” і “в одній площині” з партером, можливо відстояти свою позицію.

7. Використовуйте спеціальні прийоми аргументації:
- поступове підведення співрозмовника до протилежних висновків шляхом поетапного дослідження процедури вирішення проблеми разом з ним;
- поступове підведення співрозмовника до повної згоди з вами, шляхом отриманя від нього згоди спочатку в головному, а потім в необхідних для повної згоди подробицях;
- метод позитивних відповідей. Ваша розмова із співрозмовником будується так, щоб він на ваші перші питання відповідав: “Так”. Тоді в наступному йому буде набагато простіше погоджуватися з вами і з суттєвіших питань;
- метод класичної риторики. Погоджуючись з висловлюванням співрозмовника, ви несподівано спростовуєте всі його докази за допомогою одного сильного аргументу. Цей метод особливо хороший, якщо співрозмовник занадто агресивний.

8. Намагаючись відстоювати свою думку, важливо знати: коли потрібно, а коли не потрібно це робити; які питання можна обговорювати, а які - ні; як заперечувати, не викликаючи роздратування; як доводити свою думку і не бути неприємним при цьому для свого співрозмовника. Якщо ви вважаєте, що необхідно заперечити, постарайтеся зробити це тактовно, уникаючи при цьому конфронтації та ворожої реакції. Уникайте різкості та звинувачень в некомпетентності. Якщо ви відчули особисту неприязнь до опонента, постарайтеся відкласти продовження розмови на деякий час, достатній для того, щоб ви змогли заспокоїтися і привести в потрібне русло ваші думки і почуття.

9. Ваш співрозмовник може бути повністю не правий, але сам він так не думає. Не засуджуйте його. Постарайтеся зрозуміти його. Лише розумні, терплячі люди намагаються це зробити. Спробуйте виявити приховану причину, чому інша людина думає і чинить саме так, а не інакше - і у вас буде ключ до її дій. Чесно постарайтеся поставити себе на її місце. Запитайте себе: “Як би я себе почував, як би я реагував, будь я в її становищі”? -і ви заощадите масу часу і нервів.

10. Не потрібно ні на кого ображатися за нерозуміння та відсутність підтримки. На жаль, наші найближчі люди часто виявляються найбільшою перешкодою на шляху до успіху. Вони, по праву близьких, надмірно за вас хвилюються, нав’язують свій негативний досвід, і, що найстрашніше, зовсім не соромляться у висловлюваннях. Як з цим боротися і відстояти свою думку? Відповідайте їм тим же, але виступайте не з їх позицій, а зі своїх: покажіть їм впевненість у власних силах, щоб вони не хвилювалися, продемонструйте досвід перемог, які ви отримали на вибраному вами шляху, говоріть доброзичливо, м’яко. Перед такою поведінкою зникне будь-яка стіна нерозуміння.

Якщо ви програли суперечку, якщо співрозмовник так і не зрозумів ваших аргументів, визнайте це, не озлоблюючись, але й не втрачаючи свого “Я”. Якщо ви почнете гніватися, демонструвати своє явне незадоволення результатом обговорення, це може привести до розриву стосунків і до відчуженості з боку співрозмовника. Ну, а якщо ви “виграли” суперечку, будьте скромні та спокійні, не тріумфуйте з цього приводу. Не вставайте в позу “Я ж говорив вам…”. Краще висловіть вдячність співрозмовникові за те, що він вас вислухав, зрозумів і прийняв вашу пропозицію.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо