Кадрова служба
 
назад до ЗМІСТУ  

ЯН КУМ - АМЕРИКАНСЬКИЙ ПРОГРАМІСТ, ЯКИЙ СТВОРИВ МЕСЕНДЖЕР WHATSAPP

Дитинство в Україні та переїзд до США

Ян Кум народився в Києві 24 лютого 1976 року, а проживав у Фастові, неподалік від Києва. Він був єдиною дитиною в сім’ї, мати займалася домашнім господарством, а батько був професійним будівельником - начальником пересувної механізованої колони. Корені в Кума були єврейські. Батьки Яна жили досить бідно, — це, та почасти походження, змусило сім’ю в 1992 році емігрувати, хоча Кум досі з теплотою згадує своє дитинство. Спартанські умови, в яких був вихований майбутній мільярдер, ймовірно є однією з причин, через які він категорично не сприймає засилля реклами в своєму бізнесі. В США Кум іммігрував разом з матір’ю та бабусею, які обрали для проживання невелике каліфорнійське місто Маунтін-В’ю, що розташувалося в Кремнієвій долині. Там за програмою соціальної підтримки вони отримали маленьку квартиру з двома спальнями. Його батько перебратися за океан так ніколи й не зміг. Ян навчився вільно спілкуватися англійською мовою, але ніяк не міг звикнути до поверхневого стилю спілкування американських студентів, постійно згадуючи про українських друзів, з якими пліч-о-пліч проводив шкільні роки.

В еміграції сім’я зіткнулася з серйозними нестатками, спочатку його матір працювала нянею, а Ян, паралельно з навчанням, мив підлогу в продуктовому магазині. Коли матері діагностували рак, їм доводилося виживати за рахунок її допомоги по інвалідності. Можливо тоді Кум ще не розумів цього, однак доля закинула його в найперспективніше на світі місце для створення технологічних стартапів.

Робота в Yahoo

Так як життя було нелегким, Ян віддавав навчанню всі свої сили. Під час навчання його, насамперед, цікавили обчислювальні мережі. Він отримав хороші знання в сфері інформаційних технологій та програмування, а після навчання в школі без особливих зусиль вступив до Університету Сан Хосе та одночасно працював в Ernst&Young. Через деякий час він познайомився з Брайаном Ектоном, який розпізнав у молодому студенті талант, допоміг влаштуватися на роботу в Yahoo, яка була в той час однією з найпрестижніших компаній. Заради “роботи мрії” Кум залишив університет, і саме в Yahoo він отримав неоціненний досвід, дізнавшись зсередини про інтернет-індустрію та познайомившись з людьми, які незабаром стали інвесторами WhatsApp.

Ян продовжував підтримувати близьку дружбу з Ектоном, але справи у Yahoo в ті часи пішли не надто добре, в Кума померла мати, а Ектон втратив великі заощадження під час краху його інтернет-компанії. В 2007 році вони зрозуміли, що отримали від Yahoo все, що могли, після чого обидва покинули компанію і вирушили у “вільне плавання”.

iPhone та поява WhatsApp

За час роботи в Yahoo Ян Кум зумів зібрати певні заощадження — близько півмільйона доларів. Вони могли дозволити йому деякий час не хвилюватися про пошук роботи та визначитися, чим він хоче зайнятися тепер. Ян відчував , що майбутнє за “соціальними” проектами і спробував влаштуватися працювати в Facebook, проте отримав відмову. Кум не знав, як себе повноцінно реалізувати, до того часу, як в 2009 році не купив собі iPhone і не усвідомив, наскільки великі перспективи відкриває App Store. Тоді розробник вирішив, що настав ідеальний час для створення мобільного додатку. Під час зустрічі емігрантів з колишнього СРСР, він познайомився з програмістом Ігорем Соломенчиковим, разом з яким Ян вирішив реалізувати свою ідею. Ідея була проста: створити особливий мобільний додаток для спілкування, який враховує особливості смартфонів і прив’язаний до номера телефону. Назва WhatsApp народилося спонтанно — її можна розшифрувати як “В чому справа” або “Як справи”, а слово «App» також означає “додаток”. Буквально через кілька місяців програма з’явилася в App Store, проте особливою популярністю не користувалася. Програму не завантажили менше сотні користувачів, що привело Кума у відчай — він був готовий все покинути та спробувати влаштуватися хоч на якусь роботу, проте його вмовили ще трохи почекати. Допоміг випадок - саме в цей час Apple реалізувала функцію push-повідомлень в iOS, і Ян швидко додав їх підтримку в програму. Кум перепрофілював WhatsApp в повноцінний месенджер і незабаром отримав чверть мільйона завантажень. З того часу популярність проекту почала зростати швидкими темпами: чим більше з’являлося користувачів, тим швидше починала зростати абонентська база.

Монетизація

WhatsApp не міг довго залишатися безкоштовним, тому що з ростом числа користувачів все більше грошей доводилося віддавати операторам мобільного зв’язку за підтвердження доставки повідомлень. Кум був категоричним противником введення в додаток реклами в будь-якому вигляді. В результаті розробникам довелося зробити завантаження програми платним. Звичайно, навіть ціна в один долар змогла знизити швидкість приросту бази користувачів, проте їх кількість продовжувала стабільно зростати, особливо після того, як у WhatsApp з’явилася функція відправки зображень, дозволяючи сервісу замінювати собою не тільки СМС, але й дорожчі ММС. На початок 2014 року програмою активно користувалися більше 400 мільйонів людей у всьому світі, що перетворило його на безумовного лідера галузі. Після цього стало зрозуміло, що Whats-App — це всерйоз і надовго, так що розробники вирішили знову зробити програму безкоштовною для завантаження та перейти на систему передплати. Відтоді користуватися WhatsApp можна безкоштовно протягом першого року, а далі доведеться платити по долару за рік. Це компромісне рішення заклало базу для довгострокової монетизації сервісу та прискорило і без того швидке зростання аудиторії. Користувачі, що купили WhatsApp раніше, отримали безстрокову безкоштовну передплату

Продаж додатку Фейсбуку

Для Facebook WhatsApp — це продукт мрії, на який соціальна мережа не пошкодувала третини всіх своїх вільних коштів. Ще навесні 2013 року з’явилися чутки про те, що месенджер може поглинути Google, називалася і ймовірна сума операції — 1 мільярд доларів. Google навіть готова була заплатити WhatsApp просто за обіцянку проінформувати її, якщо месенджер отримає пропозиції про покупку від інших гравців. Програми для спілкування через WhatsApp існують для всіх актуальних, а також для багатьох застарілих мобільних платформ. Компанія випустила додатки для iOS, Android, Windows Phone, Black-Berry, Nokia S40/Asha та Symbian, тобто охоплює практично все, що може запропонувати ринок смартфонів. Підтримка застарілих платформ привела до того, що WhatsApp активно використовують не тільки в технічно розвинених Америці та Європі, але і в бідних країнах — тобто, це по-справжньому глобальний продукт.

Секрет успіху WhatsApp

WhatsApp — це продукт , який вистрілив з нуля до небес , зробивши своїх творців мільярдерами. Витрати на маркетинг практично були відсутні, штат компанії був мінімальним. Це були люди, які просто хотіли зробити якісний продукт, яким було б зручно користуватися — WhatsApp вирішив звести воєдино найбільш зручне з того, що вже було придумано. WhatsApp спочатку позиціонував себе правильно — як заміну СМС. Головне його досягнення полягає в тому, що він максимально простий, розробники домоглися того, що програмою починаєш користуватися відразу. Не потрібно придумувати собі ніки, займатися пошуком друзів. У WhatsApp зрозуміли, як використовувати вже існуючу інфраструктуру — всі друзі вже є в адресній книзі, а кращий ідентифікатор — це номер телефону. Нарешті, програма доклала всіх зусиль для того, щоб стати мультиплатформенною. У WhatsApp вважали, що будь-які користувачі важливі, навіть якщо їх мало, і не лінувалися створювати клієнти для застарілих платформ, таких як Symbian. На цих телефонах WhatsApp був мало не єдиним варіантом сучасного месенджера. Після, купуючи більш сучасні смартфони, користувачі Symbian або BlackBerry воліли завантажити давно знайомий і улюблений продукт.

Сучасний стан

Після покупки всі працівники WhatsApp стали співробітниками Facebook, однак команда, як і раніше територіально розташовується в Маунтін-В’ю. Бренд, назва, візуальний стиль — все залишається колишнім. Ян Кум, призначений членом ради директорів Facebook, пообіцяв, що для користувачів сервісу не зміниться абсолютно нічого.

назад до ЗМІСТУ  
     
Інфо